De Engelse commerciële radiostations maken zich op voor een nieuwe samenwerking. Momenteel zijn de stations druk bezig met de voorbereidingen voor een speciale “British Music Week”. Tijdens deze week, die gepland staat voor de laatste week van april, zal er niet alleen aandacht zijn voor gevestigde namen, maar ook voor opkomende bands en artiesten. Volgens ‘Mediaweek’ duikt er toch één klein probleem op voor de week: er kan maar geen sponsor gevonden worden.
Van 24 tot en met 30 april zullen een groot aantal Engelse commerciële radiostations geheel in het teken staan van muziek uit eigen land. De meeste stations zullen deze week lokaal in gaan vullen qua programmering, maar om de week grootschalig te promoten zijn er diverse grote namen aangetrokken. Zo zullen onder andere James Blunt, de Sugababes, Craig David, Richard Ashcroft, Tom Jones, Embrace en Suggs (zanger van de band Madness) hun aandeel leveren aan de week met speciale live sessies. Deze zullen door alle stations worden uitgezonden.
Maar ondanks dat er een flink aantal grote namen zijn aangetrokken, weet het ‘evenement’ maar geen sponsors te trekken. Inkomsten zullen daardoor voornamelijk moeten worden binnengehaald middels een sms service en andere niet radiogebonden acties.
Met de week van de Britse muziek hopen de commerciële radiostations meer luisteraars te trekken en de concurrentie aan te gaan met de BBC. Begin vorig jaar werkten de commerciële stations al succesvol samen tijdens UK Radio Aid (Engelse versie van Radio 555) en later dat jaar met Live8. Ook toen bundelden de stations hun krachten, wat resulteerde in een gezamenlijke uitzending. [RS/Radio.NL]