Headlines uit de krant: dinsdag 11 april

Netcoördinator T. van Dijk van Publieke Omroep (PO) houdt er rekening mee dat hij in 2007 maximaal 12 miljoen euro op zijn begroting misloopt. Dat liet hij maandag weten. Naast het geld dat PO direct krijgt van staatssecretaris Van der Laan (Media) dragen de afzonderlijke omroepen ook bij aan de PO-begroting. Volgend jaar zullen ze dat niet of minder doen.

Vorig jaar droegen de verschillende zendgemachtigden 16 miljoen euro bij. Voor volgend jaar gingen de zendercoördinatoren uit van een bijdrage van 12 miljoen euro aan de tv-begroting, maar de omroepen willen hun eigen geld reserveren voor verenigings- en internetactiviteiten, zo blijkt. Lees verder

Endemol
Met het Noorse bedrijf AllisBlue wil Endemol een serie elektronische tijdschriften gaan uitgeven. Dat schrijft De Telegraaf die spreekt over het ‘Belgische bedrijf’ AllisBlue dat de technologie levert. Het gaat om het Noorse bedrijf AllisBlue dat op het Nationaal Uitgeverscongres (2004) het einde aankondigde van het papieren tijdschrift voor jongeren met de introductie van sms- en online tijdschriften. Lees verder

Miss
Voor de deur van het hoofdkwartier van de TROS is het een drukte van belang. Ruim honderd gehandicapte meiden zijn er om deel te nemen aan de voorrondes voor de Mis(s) Verkiezing die op 31 mei aanstaande tijdens een grote live tv-show wordt gehouden. Lees verder

Cabaret
De VARA komt vanaf 2 mei iedere dinsdagavond met het programma ‘Cabaret & Co’ (23.00 uur, Ned. 3). Daarin is telkens plaats voor de nieuwe lichting cabaret-artiesten maar ook voor gevestigde namen, aldus een VARA-woordvoerder maandag. Lees verder

25.000
De advocaat van prinses Margarita mr. G. Kemper heeft van de omroep Talpa de transcriptie geëist van het twistgesprek tussen koningin Beatrix en zijn cliënte zoals dat vorige week donderdag in het programma Barend en Van Dorp werd nagespeeld. Het tv-duo zou de tekst van een onbekende in de bus hebben gekregen. Kemper eist namens de prinses ook 25.000 euro schadevergoeding van Talpa omdat zij de uitzending als zeer pijnlijk heeft ervaren en ook beschouwt als een inbreuk op haar persoonlijke levenssfeer. Lees verder

Jazz
De voltallige redactie van het muziektijdschrift Jazz is vandaag opgestapt. “De redactie van Jazz heeft directeur Frans Makau deze week laten weten dat zij geen vertrouwen meer heeft in de Argo Media Groep, een voortzetting van de Nederlandse Tijdschriften Groep. De redactie heeft daartoe het besluit genomen, na aanhoudende problemen met betalingen van freelancers. Ook waren er het afgelopen jaar grote problemen bij het tijdig uitbrengen van het blad. Zo schrapte de uitgever dit voorjaar een nummer, omdat de betalingsproblemen onoverbrugbaar bleken,” aldus oud-hoofdredacteur Bert Huisjes in het persbericht. Lees verder

PCM
Krantenuitgever PCM is niet van plan om Google bij de rechter ter verantwoording te roepen vanwege de dienst Google Nieuws. Dat schrijft Geert-Jan Bogaerts, chef internet van de Volkskrant, op zijn weblog. Wel blijft PCM Google scherp in de gaten houden, zo bericht Bogaerts. “Bestuursvoorzitter Bouwman broedt in het bredere verband van de Nederlandse dagbladuitgevers op een soort ‘laatste waarschuwing’ aan het Amerikaanse internetbedrijf: jullie begeven je op het randje van het toelaatbare, nog een stap verder en je passeert een grens die je wél voor de rechter brengt.” Lees verder

Brein
Het aanbod van illegale kopieën op de Nederlandse markten is relatief laag, concludeert stichting Brein na een bezoek aan een vlooienmarkt in Limburg. Stichting Brein heeft dit weekeinde geen illegale cd’s en dvd’s aangetroffen tijdens een bezoek aan een vlooienmarkt in het Limburgse Heythuizen. Brein werd bij de controles bijgestaan door de Belastingdienst. Lees verder

BNN Hoofdprijs
De succesvolle serie Goede Tijden, Slechte Tijden (GTST) heeft zaterdagavond de BNN Hoofdprijs in de categorie drama gewonnen. Behalve GTST vielen ook de programma’s Jensen en De Lama’s in de prijzen in achtereenvolgens de secties info(tainment) en amusement. Lees verder

IPTV
KPN zoekt partners voor IPTV, de internet televisiedienst die binnenkort van start zal gaan. Het telecombedrijf is vooral geïnteresseerd in adverteerders die eigen programma’s kunnen leveren. Op het IPTV congres in Media Plaza in Utrecht lichtte KPN vorige week ten overstaan van adverteerders en marketingdeskundigen alvast een tipje van de sluier op over zijn nieuwe internetdienst. Daarvan is de lanceerdatum nog altijd niet bekend. Ludolf Rasterhoff, directeur KPN TV, herhaalde nog maar eens dat KPN IPTV in het tweede kwartaal van 2006 van start zal gaan, “dus hebben we in principe nog tot eind juni de tijd.” Lees verder

Gerelateerde berichten