Column: De falende marketing van digitale radio

Weet jij hoe digitale radio klinkt? Heb je überhaupt wel eens een digitale radio gezien of uitgeprobeerd? De kans is redelijk groot dat je deze twee vragen met “nee” moet beantwoorden. Dat is ook niet zo vreemd wat zoveel digitale radio’s zijn er nog niet verkocht in Nederland, dus de kans dat je er eentje hebt gezien of uitgeprobeerd is erg klein. En dat is dan ook meteen het probleem van digitale radio. Er zijn nog maar weinig radiostations die via DAB of DRM uitzenden en het aantal ontvangers is ook verwaarloosbaar.

De laatste tijd heb ik regelmatig geschreven over digitale radio en de toekomst van radio in het algemeen. Er wordt me soms verweten dat ik anti-DAB, anti-DRM of wat dan ook ben maar dat is niet zo. Ik ben niet zonder meer negatief over digitale radio, maar wel erg kritisch.

Zelf denk ik namelijk dat deze hele digitalisering veel te laat komt en langzaam maar zeker wordt voorbijgestreefd door internetradio en andere technieken, zoals audio en video via de mobiele telefoon.

Er zijn nog maar amper digitale radio’s in Nederland en tot nu toe zendt alleen de Publieke Omroep digitaal uit. De belangstelling bij de commerciële zenders in nog altijd nihil. Lees verder

Deze column is beter in audio. Download hem hier! Of aboneer je op de ‘Radio.NL Podcasts’ via radio.nl/podcast

Gerelateerde berichten