Het Engelse GCap Media heeft haar eerste jaar na de fusie afgesloten met een bruto verlies van £47,9 miljoen, wat overeenkomt met ruim 70 miljoen euro. Dalende advertentie-inkomsten en interne ruzies hebben ervoor gezorgd dat de omzet van het bedrijf, dat vorig jaar mei ontstond door het samen gaan van de Capital Radio groep en de GWR groep, gedaald is. In totaal behaalde GCap het afgelopen jaar een omzet van £220 miljoen, een verlies van 12,7% ten opzichte van het jaar daarvoor.
Ondanks het forse verlies is Ralph Bernard (foto), directeur van GCap Media, ervan overtuigd dat de fusie geen fout geweest is. Wel heeft hij toegegeven dat het bedrijf flink hinder heeft ondervonden van de onderlinge cultuurverschillen. ‘Wat denk je wat er gebeurt als twee bedrijven, die al meer dan 20 jaar concurrenten van elkaar zijn, opeens samen gaan. Denk je dat het dan de beste fusie ter wereld gaat worden?’ verklaarde Mansfield tegenover de ‘Daily Telegraph’. ‘We hebben vooral de cultuurverschillen onderschat. Capital Radio speelde altijd op financieel gebied op ‘save’, terwijl GWR juist risico’s nam.’
Mede door de cultuurverschillen zijn er al flink wat ‘koppen gerold’ bij het concern. Zo stapte in september vorig jaar David Mansfield plotseling op als directeur. Daarnaast stapte vorige maand nog een deel van de leiding van het radiostation Capital Radio in Londen op. Ook hebben een aantal bezuinigingsrondes al in totaal 200 banen gekost.
Om verder verlies van reclame-inkomsten tegen te gaan heeft GCap al maatregelen genomen. Zo heeft Capital Radio in Londen sinds vorig jaar december een einde gemaakt aan de ellenlange reclameblokken door niet meer dan twee spotjes achter elkaar te draaien. Met de forse afname van het aantal minuten reclame hoopt het station luisteraars terug te winnen om zo weer de ‘nummer 1’ in Londen te worden. Momenteel moet het station genoegen nemen met een derde plek. Echt veel heeft het tot nu toe nog niet opgeleverd, want het marktaandeel van Capital daalde de eerste drie maanden van het jaar. Daarnaast kostte het nieuwe advertentiebeleid van Capital GCap dit jaar al £2,4 miljoen aan reclame-inkomsten.
GCap zelf verwacht dat later dit jaar het keerpunt zal komen. Als ’s ochtends de luistercijfers van Capital weer stijgen, dan kan namelijk ook het tarief voor reclames weer omhoog. [RS/Radio.NL]