Mediadeskundigen bekritiseren Talpa

Geen helder profiel, geen sympathie van de kijker en te vergelijken met een flipperkast. Dat is een greep uit de kritiek die mediadeskundigen hebben op Talpa. “Ze brengen de kijker voortdurend in verwarring”, zegt oud-programmadirecteur van RTL 4 Leo van der Goot maandag in Algemeen Dagblad. “Een zender voor iedereen, daar geloof ik niet in. Het publiek eist helderheid.” Van der Goot bepaalde jarenlang met succes de programmering van RTL 4.

Hij doelt op de programmering die moet voorzien in de behoefte van alles en iedereen. “Met een op zich aardige serie als Boks en de poging Henny Huisman te reanimeren appelleren ze aan het RTL 4-gevoel, maar een comedy als Lieve Lust is weer typisch Net 5 en een quiz als De Slimste past weer op Nederland 1. En dan hadden ze ook nog eens pornoster Kim Holland.”

Begin dit jaar beloofde Talpa adverteerders een marktaandeel van twaalf porcent in de doelgroep 20-49. Tot nu toe komt de zender van John de Mol niet verder dan 7,8 procent. Het scala bekende gezichten, zoals Beau van Erven Dorens, Jack Spijkerman en Ivo Niehe, halen nog geen fractie van de kijkers die ze bij andere zenders trokken. Volgens RTL-topman Fons van Westerloo kostte Talpa tot nu toe 140 miljoen euro en leverde het hooguit vijftig miljoen euro op.

Van der Groot vindt dat Talpa zich ‘op de Nederlandse natuur’ heeft verkeken. “Ze presenteerden zich bij de start als winnaars, als een dreamteam dat niet stuk kon. Maar Nederlanders willen niet het gevoel hebben dat ze gekocht worden.” Talpa zelf zegt tevreden te zijn met wat in negen maanden is bereikt en wijst op successen als Gooische Vrouwen en Lotte. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten