De Oostenrijkse publieke omroep ORF heeft het muziekformat van de popzender Hitradio Ö3 grondig gewijzigd. Zo is de playlist fors uitgebreid en zijn zelfs de hits uit de jaren ’80 weer teruggekeerd op de zender. Vanaf nu biedt het station dan ook ‘Mehr Musik und mehr Abwechslung’ en brengt het station ’Achtziger, Neunziger und die Musik von heute’. Met de wijziging hoopt de ORF verder verlies van luisteraars te beperken.
Sommige luisteraars van Ö3 zullen afgelopen maandag flink opgekeken hebben toen ze opeens Whitney Houston op de zender voorbij hoorden komen. Lange tijd waren hits uit de jaren ’80 namelijk nauwelijks te horen op de zender. Sinds het station het format halverwege de jaren ’90 wijzigde om als hitradio de strijd aan te gaan met de commerciële radiostations, werd de playlist steeds beperkter en werd het station steeds smaller geprogrammeerd.
Tot nu toe zorgde de smalle programmering ervoor dat het marktaandeel van Ö3 hoog bleef (ruim 35%), maar langzamerhand lijken er toch scheuren te komen in het monsterachtige marktaandeel van het station. In een jaar tijd daalde het marktaandeel van Ö3 met drie procent. Op zich nog niet echt schokkend, maar blijkbaar begint de ORF toch ietwat zenuwachtig te worden over de toenemende concurrentie.
Door het muziekformat aan te passen hoopt de ORF dat het marktaandeel van haar ‘cashcow’ niet verder daalt. Ö3 is namelijk de verdienzender van de ORF. Het zend namelijk als enige publieke station in Oostenrijk dat twee keer per uur reclame uitzend. Ter vergelijking: het tweede kanaal van de ORF, het regionale netwerk Ö2, zend maar vijf minuten reclame per dag uit, terwijl Österreich 1 zelfs geheel reclamevrij is. [RS/Radio.NL]