Met een omzet van $3,5 miljard in 2005 blijft Clear Channel de Amerikaanse radiowereld domineren. Dit blijkt uit het ‘2006 Investing In Radio’ rapport dat afgelopen week door BIA Financial Network werd gepubliceerd. CBS Radio neemt de tweede plek in, gevolgd door Entercom.
CBS Radio is de enige die nog een beetje in de buurt van Clear Channel kan komen. Het afgelopen jaar behaalde het radioconcern een omzet van $2,2 miljard.
Gezien het verschil in aantal stations, mag dit nog niet eens zo slecht genoemd worden. Want terwijl Clear Channel maarliefst 1171 radiostations in 191 radiomarkten (regio’s) bezit, doet CBS Radio het met ‘maar’ 179 stuks in 41 radiomarkten.
Per station bekeken doet CBS het dus beter dan Clear Channel. Entercom neemt de derde plek in achter Clear Channel en CBS met een omzet $486 miljoen.
De totale omzet van de vijfentwintig grootste radiogroepen in de VS steeg het afgelopen jaar met 2,6% en dat is meer dan de 1,5% die verwacht werd. Voor dit jaar verwacht BIA dat de stijging van de omzet niet boven de 2,3% zal uitkomen. De traditionele radio krijgt namelijk steeds meer concuurentie van de iPod, sattelietradio en het internet. Diverse radiomarkten blijven dan ook achter op de verwachtingen. Toch zijn er ook enkele markten die het boven verwachting doen, zoals Phoenix in Arizona, waarvan verwacht wordt dat de omzet dit jaar met 8% zal stijgen. [RS/Radio.NL]