Een reclamevrije publieke omroep zonder geldzorgen is mogelijk. Dat stelt de werkgroep Naar een Andere Publieke Omroep (APO) na onderzoek. De werkgroep stelt dat het aantal publieke tv-netten naar twee moet worden teruggebracht en het aantal publieke radiozenders naar drie.
De werkgroep bestaat uit vier mediadeskundigen die sinds 2004 hebben nagedacht over een beter functionerende publieke omroep. Onder hen zijn oud-hoofdredacteur van het NOS Journaal Nico Haasbroek en mediadeskundige Antonie Dake. De werkgroep denkt dat een jaarlijkse besparing van bijna 35 miljoen euro op de publieke omroep mogelijk is. Het aanhouden van het huidige programmeringsmodel van de raad van bestuur van de publieke omroep zou jaarlijks een tekort van 41,6 miljoen euro opleveren.
Het internet moet volgens APO een belangrijke pijler van de publieke omroep worden. Voor sport is in de plannen juist minder aandacht. Volgens de werkgroep moet sport behandeld worden als nieuws, en niet meer als avondvullend amusement. De dure voetbalrechten zouden doorverkocht kunnen worden.
Het tweede kabinet-Balkenende en de komst van de nieuwe commerciële zender Talpa hebben de publieke omroep in een ‘moeizame financiële positie’ gebracht, stelt de werkgroep. Het financieringstekort van de publieke omroep wordt geschat op een bedrag tussen de vijftig en de zeventig miljoen euro. Plannen van de raad van bestuur om na 1 september tien procent meer reclame uit te zenden, hebben volgens APO op de lange duur geen effect.
Het kabinet stemde een maand geleden in met de nieuwe mediawet van staatssecretaris van Cultuur Medy van der Laan (D66), die de wet nog dit jaar door het parlement hoopt te loodsen. Vanaf 2008 bestaat de publieke omroep uit één stichting, de NOS. De verschillende omroepverenigingen krijgen als zogeheten licentiehouders allemaal een eigen publieke taak. Van een reclamevrij bestel is in deze plannen nog geen sprake. [Novum/Radio.NL]