De voorlichtingscampagnes met als afzender Postbus-51 blijven goed gewaardeerd door het Nederlandse publiek met een gemiddeld rapportcijfer van 7,0. Dit blijkt uit de Jaarevaluatie Postbus 51-campagnes, die de minister-president onlangs aanbood aan de Tweede Kamer.
In voorlichtingscampagnes behoren kennis- en informatieoverdracht tot de belangrijkste doelstellingen. Het gemiddelde gerealiseerde kenniseffect was in 2005 hoger dan in 2004. De Postbus 51-campagnes weten in 2005 nog steeds een goed mediabereik te realiseren tegen een kostenefficiënte inkoop.
Kosten
In 2005 werden in totaal 31 Postbus 51-campagnes gevoerd door 11 ministeries. De mediabestedingen aan Postbus 51- campagnes zijn (na twee jaren van daling) in 2005 toegenomen van gemiddeld € 431.109 per campagne in 2004 naar € 610.086 in 2005. De stijging van de mediabestedingen wordt niet veroorzaakt door hogere kosten voor Postbus 51-programmazendtijd, maar door hogere additionele mediabestedingen.
In 2005 heeft de rijksoverheid een aantal zeer grote publiekscampagnes gevoerd over ingrijpende veranderingen voor de burger, zoals de nieuwe zorgverzekeringswet, de introductie van toeslagen en de verandering van WAO naar WIA. [Radio.NL/Adformatie]