Reclamebestedingen televisie sterk gestegen

Bedrijven hebben in Nederland voor een recordbedrag aan televisiereclame uitgegeven. De netto bestedingen voor televisiereclame zijn in de eerste helft van 2006 sterk gestegen. De bestedingen zijn uitgekomen op een bedrag van 387 miljoen, een groei van ruim 9% ten opzichte van 2005. De toename in het tweede kwartaal was 12%. Dit blijkt uit cijfers van de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT).

Het is meer dan vijf jaar geleden dat “double digit” groeicijfers zijn gerealiseerd. De omzetcijfers zijn de hoogste ooit behaald in de Nederlandse televisiegeschiedenis. De toenemende belangstelling voor televisiereclame is breed gespreid over verschillende sectoren. De sterkste groeiers zijn banken en verzekeringen, loterijen, lichaamsverzorgingsproducten en dranken (frisdranken en bier). In het tweede kwartaal zijn ook de elektronica-winkels extra actief geweest.
 
De bestedingen hebben in het tweede kwartaal een extra impuls gekregen door de WK Voetbal in Duitsland in juni. Maar ook in de andere maanden is de toename duidelijk zichtbaar. SPOT heeft in januari de verwachting uitgesproken dat de gemiddelde groei voor het jaar 2006 zal uitkomen op 5%. De verwachting is nu dat dit groeipercentage hoger zal uitkomen. Het betreft hier de netto bestedingen binnen reclameblokken voor spot-advertising. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten