Headlines uit de krant: maandag 14 augustus

De DVD Copy Control Association die verantwoordelijk is voor de kopieërbeveiliging van films, maakt het mogelijk voor winkels om films ter plekke te branden voor consumenten. De DVD Copy Control Association die de encryptiemethode Content Scramble System (CSS) introduceerde, wil blanco dvd’s gaan uitrusten met deze beveiliging, zodat winkels met ‘film jukeboxen’ kunnen beginnen.

Deze kiosks hoeven geen grote aantallen dvd’s in hun winkel op te slaan, maar kunnen digitale films branden op verzoek van klanten. Lees verder

Opta
Opnieuw botsen de dominante telecomaanbieder en de toezichthouder. KPN gaat in beroep bij de Opta en vraagt een schorsing van het dwangsombesluit aan bij de rechter. De Opta legt KPN een ‘last onder dwangsom’ op van 10.000 euro per dag, met een maximum van 1 miljoen euro. KPN wordt voor dat bedrag aangeslagen omdat ze weigert informatie te verstrekken over de kostenopbouw van een combinatie-aanbieding van telefonie en tv. Het dispuut gaat over kortingen van KPN TV voor BelBasis-abonnees. Zij krijgen op het maandabonnement 5 euro korting: zij betalen geen 14 maar 9 euro per maand. Lees verder

Universiteiten
De Vereniging van Universiteiten praat met de Publieke Omroep over een televisieprogramma waarin wordt uitgelegd wat universiteiten doen. Veel mensen weten niet wat zich binnen de universiteitsmuren afspeelt. Lees verder

Zendtijd
Geert Wilders heeft Kamervragen gesteld omdat hij buiten de boot dreigt te vallen bij de lijsttrekkersdebatten op televisie. Hij vraagt het kabinet er bij de NOS op aan te dringen ‘dat ook nieuwe partijen, waarvan de achterban tenslotte ook als belastingbetaler bijdraagt aan de publieke omroep, in deze debatten aan het woord komen’. Wilders wijst erop dat de gevestigde partijen samen 15 miljoen euro subsidie krijgen, en nieuwkomers hun campagne uit donaties moeten financieren. ‘Een enorm nadeel.’ ‘Het is gewoon niet eerlijk’, zegt Wilders. ‘Ik moet het doen met tientjes, de andere partijen lopen met miljoenen op zak. Zij hebben de spotjes en dan ook nog de debatten. Wij krijgen nauwelijks kans ons te presenteren.’ Lees verder

TV
Televisiemakers zien ideeën voor nieuwe series vaak na een enkele proefopname sneuvelen. Internet biedt ze – soms stiekem – de kans alsnog een groot publiek te bereiken. Tv-makers hebben een nieuwe bondgenoot in hun pogingen programma’s op de buis te krijgen die in de prullenmand van Hollywood dreigen te belanden: internet. Door proefopnamen op drukbezochte websites te zetten, hopen ze tv-bazen onder druk te zetten hun geesteskinderen alsnog in productie te nemen. Zeker één Amerikaans tv-programma lijkt, dankzij de sluipweg die internet heet, een tweede kans te hebben gekregen op een plekje in het uitzendschema. De omroep NBC heeft nieuwe proefafleveringen besteld van een comedy met de omineuze titel Nobody’s Watching (Niemand Kijkt), nadat een ‘uitgelekte’ pilot op YouTube een half miljoen kijkers had getrokken. Lees verder

Sanoma
Het Finse mediaconcern Sanoma WSOY, in ons land actief als uitgever van publieksbladen als Libelle, Donald Duck en Story, heeft de Finse uitgave van de gratis krant Metro gekocht van Metro International. Een overnamesom is vrijdag niet bekendgemaakt. Sanoma WSOY was al met een gratis dagblad, Uutislehti, op de markt. Metro Finland was vorig jaar goed voor een omzet van 5,8 miljoen euro. De gratis krant wordt in achttien steden in het zuiden van het land verspreid en telt 350.000 lezers van wie het merendeel zich in Helsinki en omgeving bevindt. Lees verder

Talpa
Bij de Alkmaarse rechtbank dient dinsdag een kort geding tussen De Beeldbrigade uit Amsterdam en Jaap de Jong uit Den Helder. De producent van het Talpa-programma ‘Je leven in de steigers’ is gedagvaard, omdat De Beeldbrigade gebreken aan het huis van de Jong niet wil herstellen. Lees verder

Voetbal
De brede maatschappelijke discussie over het eredivisievoetbal bij Talpa heeft succes gehad. Met ingang van het nieuwe seizoen, dat volgend weekeinde begint, zet de zender van John de Mol het mes in de analyses van de wedstrijden. Ook wordt ‘gestreefd’ naar kortere reclameblokken. Lees verder

Brein
Aanstaande dinsdag wordt in Amsterdam een kort geding tussen Brein en UPC uitgevochten, ontdekte Bright.nl. Brein wil van UPC de adressen van enkele Chello-abonnees hebben, die als drijvende kracht achter een niet met name genoemde p2p-site zouden fungeren. De copyrightwaakhond had al aangekondigd dat de gang naar de rechter niet geschuwd zou worden als de adressen niet goedschiks zouden worden overgedragen. Een van de ‘dwarsliggers die niet meewerken’ blijkt nu dus UPC te zijn, maar daar is men zich van geen kwaad bewust. ‘Deze actie verbaast ons. We zijn al een tijdje in gesprek met Brein, en we blijven zeker doorgaan met dat overleg’, vertelt woordvoerder Marc Zellenrath. ‘Bovendien is de jurisprudentie duidelijk: als een uploader enorm veel materiaal verspreidt, en Brein kan ons duidelijk maken dat het een UPC-abonnee betreft, moeten wij de bijbehorende naw-gegevens verstrekken, en dat doen we dan ook.’ Lees verder

UPC
Liberty Media is dik tevreden over de kijkers die de digitalisering bij UPC accepteren. Dat brengt extra geld in het laadje. Dat blijkt uit de presentatie (pdf) bij de kwartaalcijfers zoals UPC die gisteren online heeft geplaatst. Het was een toevoeging op de kwartaalcijfers waarover we gisteren berichtten. Van de bijna 350.000 digitale abonnees van UPC in Nederland neemt 50 procent een extra abonnement. Dat levert per maand 4 euro extra per abonnee op. Dat is op dat aantal abonnees een bedrag van 700.000 euro per maand op, ofwel ruim 8 miljoen euro per jaar. Bovendien, zo becijferden de Liberty-bestuurders, levert een digitale abonnee na het eerste halfjaar gratis digitaal kijken per maand 2 euro extra op. Ook dat is, met de huidige 350.000 kijkers, een bedrag van 700.000 euro per maand of ruim 8 miljoen euro per jaar. Lees verder

Talpa
Bij de Alkmaarse rechtbank dient dinsdag een kort geding tussen De Beeldbrigade uit Amsterdam en Jaap de Jong uit Den Helder. De producent van het Talpa-programma ‘Je leven in de steigers’ is gedagvaard, omdat De Beeldbrigade gebreken aan het huis van de Jong niet wil herstellen. Het huis van De Jong werd gebouwd voor het tv-programma. Het programma, gepresenteerd door Bridget Maasland, probeert mensen te helpen die om welke reden dan ook in de problemen zijn geraakt. Lees verder

Voetbal
Willem van Hanegem had zich voorgenomen het nieuwe voetbalseizoen vrolijk te beginnen. Maar het lukte hem niet. „We zitten hier nu vreselijk te mopperen”, zei hij gisteravond na de voetbalwedstrijd van FC Twente tegen FC Levadia uit Tallin. „Maar de kijkers moeten niet denken dat we dat mopperen zo leuk vinden. Wij hadden ons verheugd op deze wedstrijd. Ik ben een liefhebber. Maar dit was drie keer niks.” Van Hanegem, commentator bij tv-zender RTL, moest erkennen dat de wedstrijd uit de voorronde van het UEFA-cuptoernooi beter als samenvatting uitgezonden had kunnen worden. „Wisten die spelers wel dat dit geen oefenwedstrijd was?”, vroeg hij aan presentatrice Barbara Barend. Lees verder

RTL7
Cono Kaasmakers, sponsor van de Alkmaarse rallydeelnemers Peter en Theo Middelbeek, is ontevreden over de aandacht die aan het duo is geschonken in de tv-uitzendingen van RTL7. De Beemster kaasfabrikant heeft vooraf extra betaald voor televisie-exposure en wil zijn geld terug van de zender. Als alles goed gaat finishen de gebroeders Middelbeek vrijdag in Peking, na een tocht van 17.000 kilometer vanuit Amsterdam in hun Oldsmobile Toronado uit 1965. De geelblauw gespoten kaasmobiel is met zijn als twee forse kazen uitgevoerde reservebanden een opvallende verschijning. RTL7 schat de attentiewaarde van de auto kennelijk minder hoog in. De commerciële zender besteedt elke dag een uur aan de rally, maar volgens Hulst is de Toronado er in de uitzendingen bekaaid vanaf gekomen. ,,Ik heb de uitzendingen zelf niet gevolgd, omdat ik op vakantie was. Maar ik heb gehoord dat wij vrij weinig te zien zijn geweest. Terwijl wij RTL7 een extra bedrag hebben betaald.” Lees verder

Papendrecht
Papendrecht krijgt binnen enkele maanden toch weer een lokale omroep. Het oude Salsa Radio, dat zichzelf onlangs al ophief, probeert alsnog een doorstart te maken. Het werkt daarom samen met Smart RTV, een lokale omroep uit Spijkenisse die probeert haar kosten te drukken door een aantal centrale diensten aan andere lokale omroepen te verkopen. De Papendrechtse lokale omroep gaat ook de naam Smart dragen. ,,Zie het als een franchise-formule,’’ legt Mario Guagliardi van Smart RTV uit: ,,We kunnen centraal inkopen, we hoeven maar één keer een website maken en ga zo maar door. Al die dingen schelen telkens weer duizenden euro’s.’’ Lees verder

Gerelateerde berichten