Headlines uit de krant: maandag 21 augustus (1)

De platenmaatschappijen Warner Music en EMI zijn in gesprek met YouTube om clips van hun artiesten gratis op de populaire videosite te zetten. YouTube zegt binnen anderhalf jaar alle oude en nieuwe videoclips van alle muziekuitgevers online te willen zetten. De site zou een concurrent van MTV kunnen worden. Uitgever News Corp. kiest een andere videoroute op internet en gaat tv-series en speelfilms verkopen via profielensite MySpace.

Anderhalf jaar geleden bestond de site nog niet eens en nu staat YouTube.com in de lijst met 40 meest bezochte websites in Amerika. In februari 2005 opgericht door 3 oud-werknemers van Paypal ontpopt de videosite zich nu tot een soort webtelevisiezender waar dagelijks meer dan 100 miljoen videoclips, van professionals en amateurs, worden bekeken. Dagelijks zouden er minstens 65.000 nieuwe video’s aan de database worden toegevoegd. Auteursrechtelijk beschermd materiaal dat zonder toestemming wordt gepubliceerd, pleegt het bedrijf snel te verwijderen. Lees verder

TV
Product placement, waarbij fabrikanten betalen voor het tonen van hun product in films, televisieprogramma’s en videospellen, zal de komende jaren verdrievoudigen. Dit stellen onderzoekers van PQ Media, meldde de BBC donderdag. Volgens PQ Media ging vorig jaar wereldwijd 1,6 miljard euro om in deze vorm van marketing. De onderzoekers verwachten in 2010 een omzet van ruim 5,5 miljard euro. In Nederland is product placement alleen toegestaan op commerciële zenders. Enkele maanden geleden kondigde toenmalig staatssecretaris Medy van der Laan (Media) wel aan onderzoek te laten doen naar andere reclamemogelijkheden voor de Publieke Omroep. Ze noemde product placement en sponsoring als voorbeelden. Desparate Housewives. Lees verder

Cabaretier
Cabaretier Guido Weijers is op 31 december op tv te zien met een eindejaarsvoorstelling bij SBS6. De cabaretier uit Breda neemt op oudejaarsavond het afgelopen jaar door. Het is voor het eerst dat SBS6 een indejaarsvoorstelling uitzendt. Weijers was al eerder op de zender te zien met zijn voorstellingen. Lees verder

Brotherhuis
De bewoners die vrijdagavond het Big Brotherhuis betreden, voor reeks zes van de televisiehit, hoeven hun familie niet te missen. Voor het eerst gaan familieleden en geliefden het huis in waarin ze 24 uur per dag door tientallen camera’s zullen worden gadegeslagen. Hoe het hun vergaat is vanaf zondag te volgen op Talpa en 24 uur per dag op internet. De vijftien Big Brotherbewoners zullen het dit jaar zonder daglicht moeten stellen. De tuin is ontoegankelijk gemaakt. Bovendien is de lichtschakelaar in handen van de regie. Ook nieuw in het Big Brotherhuis is de ‘Hot Line’. Het is volstrekt onduidelijk wanneer deze telefoon gaat, om nog maar te zwijgen van de consequenties voor degene die de telefoon opneemt. Dan maar laten rinkelen is er niet bij, de telefoon moet hoe dan ook worden opgenomen. Lees verder

Cultura
De NPS en NRC Handelsblad gaan samenwerken op een nieuw digitaal kanaal met culturele programma’s dat Cultura heet en vanaf 1 september 24 uur per dag zal uitzenden op internet en de kabel. Kunstredacteuren en medewerkers van deze krant verzorgen in samenwerking met de Cultura-redactie een dagelijks wisselend cultuurjournaal van circa tien minuten dat van dinsdag tot en met zondag wordt uitgezonden om 20.50 uur. Lees verder

Muziek
Verzendkosten vormen een hindernis in e-commerce. Wehkamp heeft ze in overweging, Bol.com krijgt geen klachten. Amazon.com brengt al jaren geen verzendkosten in rekening; een voorbeeld voor Nederland, zo valt op te maken uit het jongste onderzoek naar e-commerce. Lees verder

Tele2
Tele2/Versatel stapt over op breedbeeld tv voor de live voetbal, maar staakt het eigen programma. Tele2/Versatel maakte zojuist bekend op breedbeeld over te stappen. Een betrouwbare bron meldt dat Versatel niet doorgaat met het eigen voetbalprogramma van Eyeworks. Lees verder

Gerelateerde berichten