Luistercijfers Vlaanderen: Q-music en Donna wisselen stuivertje

Q-music is weer groter dan haar rivaal Donna. Vorige meetperiode wist de hitzender van de openbare omroep VRT haar commerciële rivaal voorbij te streven, maar nu heeft men alsnog moeten afhaken. Donna heeft namelijk te kampen met een behoorlijke terugval.

Afgelopen dinsdag rapporteerde het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de luistercijfers over de periode april tot en met juni 2006 (golf 12). Hieruit blijkt dat de familiezender Radio 2 marktleider in Vlaanderen blijft. Weliswaar daalde het marktaandeel maar desondanks blijft het station nog steken op 31,2%.

Q is not good for…Donna
Nadat Donna eind vorig jaar al flink wat marktaandeel wist terug te winnen op Q-music, wist het begin dit jaar zelfs haar rivaal voorbij te streven. Nu heeft Donna haar rivaal echter weer voorbij moeten laten gaan. Het marktaandeel van Donna daalde namelijk met bijna 2% naar 15,9%, terwijl Q-music nagenoeg stabiel bleef op 17,4%.

Peter Bossaert, algemeen directeur van Q-Music, is blij met de cijfers: “We doen het bijzonder goed bij de jonge luisteraars, met een marktaandeel van 29,6% bij de 18- tot 34- jarigen en 28,0% bij de 18- tot 44- jarigen.”

Als het aan Q ligt zal het voortaan groter blijven dan Donna. Om dit te bewerkstelligen zullen over enkele weken een aantal programmawijzigingen doorgevoerd gaan worden. Tevens zal vanaf dan ook Wim Oosterlinck, die in april vertrok bij Studio Brussel, te horen zijn op de zender.

4FM weer omhoog
Niet alleen Donna had last van het jojo of golfeffect, ook 4FM had hier last van, maar dan omgekeerd. Want terwijl de radiozender van Talpa vorige periode nog flink marktaandeel verloor, wist het nu weer een stijgende lijn in te zetten. 4FM was de afgelopen periode goed voor een marktaandeel van 5,1%, een plus van 0,6%.

Een ander station van de VRT waar flinke klappen vielen was het klassieke Klara. Hier daalde het marktaandeel met bijna 1% naar 1,5%.

Netwerken
Naast de landelijke radiostations kent Vlaanderen ook een aantal radionetwerken, ook wel ketens genoemd. Dit zijn een aantal lokale stations die zich verenigd hebben tot één netwerk, waarop het grootste gedeelte van de dag dezelfde programmering te horen is. In vergelijking met de landelijke zenders blijven de marktaandelen van de ketenradio’s laag. Toch zijn er wat opvallende verschuivingen, want Radio Contact mag zich nu de grootste ketenradio van Vlaanderen noemen. Het marktaandeel van de ‘Dolfijn’ steeg van 0,8 naar 1,0% en komen naar alle waarschijnlijkheid voort uit de herstructureringen die enige maanden geleden plaatsvonden bij de zender. Topradio bleef constant op 0,8%, gevolgd door Be One met 0,3% (+0,1%).

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België zag Bel RTL haar stijging van de voorgaande periode weer als sneeuw voor de zon verdwijnen, want terwijl het eerder nog 1,7% steeg, daalde het nu met hetzelfde percentage. Voor de rangen en standen maakt het echter weinig uit, want Bel RTL blijft marktleider met 19,6%. Plek twee is in handen van de Franstalige editie van Radio Contact met 15,0% (+0,8%), gevolgd door VivaCité. Het regionale netwerk van de RTBF zag het marktaandeel met 0,7% dalen naar 12,4%. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten