Van Westerloo: ‘Eén publieke omroep zonder reclame’

Ed van Westerloo, voormalig hoofdredacteur van het NOS Journaal, toont zich uiterst kritisch over de huidige Publieke Omroep. Hij spreekt de hoop uit dat alle omroepverenigingen zullen opgaan in één nationale publieke omroep, hetgeen hij uiteindelijk zelfs onvermijdelijk acht. Tevens zouden de publieke netten naar Engels en Belgisch voorbeeld moeten worden ontdaan van reclame. “Reclame levert alleen veel irritatie onder kijkers op en voor het maken van de meeste programma’s zijn geen aparte omroepstichtingen meer nodig”, zei Van Westerloo afgelopen dinsdag (22 augustus) in het programma De Ochtenden op Radio 1.

De oud-baas van het NOS Journaal vindt dat de afzonderlijke omroepen geldverslindend zijn. “Er gaat veel geld zitten in het instandhouden van de eigen identiteit door middel van dure gebouwen. Daarbij wordt er veel te veel vergaderd door directies en beleidsmakers. Als er slechts één Publieke Omroep is, is dat een enorme besparing en kan iedereen zich gaan bezighouden met de kerntaak: het maken van programma’s. Er kan eventueel een net sneuvelen, omdat er nu vele herhalingen worden uitgezonden. Bij de nieuwe programmering, die per september ingaat, is er van versplintering sprake. Er zijn bijvoorbeeld drie actualiteitenprogramma’s verspreid over alle netten. Je kunt beter de krachten bundelen en één degelijk actualiteitenprogramma maken op een aangewezen nieuwskanaal”, was Van Westerloo van mening.

Reclame-inkomsten
Een door de overheid gesubsidieerde Publieke Omroep is niet meer van deze tijd. Van Westerloo: “Vroeger moest de overheid ervoor waken dat alle omroeporganisaties, die alle een zuil vertegenwoordigden, genoeg ruimte kregen in de ether. Nu is dat niet meer het geval, omdat er binnenkort alleen nog via de kabel of digitaal wordt uitgezonden. De politiek zou moeten ingrijpen, want het is logisch dat de omroepen zichzelf niet willen opheffen.”

Doordat de reclame-inkomsten beperkt zijn, Van Westerloo spreekt over ongeveer 175 miljoen euro per jaar, kan de Publieke Omroep best zonder dat geld. Dit wordt voor een groot deel gecompenseerd met het geld dat nu in de aparte omroeporganisaties wordt gepompt. De kijker zou dan meer centraal komen te staan in plaats van marktaandelen. “Ik geloof dat de Publieke Omroep dan nog beter in staat is om een groot publiek te bereiken.” Dit lijkt vooralsnog toekomstmuziek, zoals zal blijken uit de nieuwe programmering die donderdag 24 augustus wordt gepresenteerd door alle aparte omroeporganisaties. [RvB/Radio.NL]

Gerelateerde berichten