John de Mol beseft maar al te goed dat het programma De Gouden Kooi kan falen. De eerste Nederlandse realitysoap met een open einde kan zomaar van de buis gehaald worden bij te lage kijkcijfers. “Ik realiseer me heel goed dat over een aantal maanden een groot bord in de tuin kan staan met ’te koop’ erop”, zegt De Mol donderdag bij de perspresentatie voor het programma. De Gouden Kooi is vanaf 1 oktober te zien bij Talpa.
Het liefst ziet de mediatycoon dat De Gouden Kooi een succes wordt. Mocht dat gebeuren, dan kan het zijn dat het programma jaren duurt. “Het woord volharding zal een nieuwe betekenis krijgen”, denkt De Mol. Kandidaten die meedoen aan het programma nemen hun intrek in de villa. Degene die het er het langst volhoudt, krijgt het landgoed cadeau. Voorwaarde is wel dat de deelnemer er dan minimaal een jaar in heeft gezeten. Een maximale verblijfsduur is niet ingesteld.
Het is volgens de Talpa-eigenaar geen tweede Big Brother. Het programma De Gouden Kooi moet een mengeling worden van een realityprogramma en een dramaserie. “Je leeft met de mensen mee”, zegt De Mol. Ook staan de bewoners, in tegenstelling tot de deelnemers aan Big Brother, wel in contact met de buitenwereld. Ze krijgen de krant, mogen dagelijks een half uur televisie krijgen en kunnen zelfs hun eigen bedrijf opstarten.
De kandidaten mogen dan wel niet van het landgoed af, ze krijgen daar wel een luxe omgeving voor terug. Alles kan worden besteld en de bewoners kunnen zelf hun personeel aannemen of weer ontslaan. De Mol somt op wat de nieuwbakken ‘miljonairs’ allemaal te wachten staat. “Ze worden drie tot vier keer per jaar opnieuw in de kleren gestoken door stylistes, er komen modeontwerpers langs, de paardenbak kan in de winter omgetoverd worden tot een ijsbaan en ‘botoxparty’s’ zijn ook niet uitgesloten.” [Novum/Radio.NL]