Veel programma’s van de Evangelische Omroep (EO) en de NCRV trekken beduidend minder kijkers sinds het nieuwe uitzendschema voor de publieke omroepen van kracht is. Dat zeggen woordvoerders van beide omroepen donderdag. De EO en de NCRV hopen op betere aanvangstijdstippen voor onder meer de actualiteitenrubriek Netwerk, die het aantal kijkers de afgelopen dagen zag dalen tot driehonderdduizend.
EO-directeur Henk Hagoort noemt de nieuwe programmering van de publieke omroep desastreus. “We hadden een daling ingecalculeerd, maar het huidige verlies aan kijkers is wel heel fors. Netwerk is van negen- naar driehonderdduizend gezakt en het marktaandeel van een programma als De Verandering is zelfs gehalveerd.”
Ook de NCRV is geschrokken van de eerste signalen. “Het is nog te vroeg voor harde conclusies, maar voorlopig dreigt onze angst bewaarheid te worden”, zegt een woordvoerder. “Het is zorgelijk en teleurstellend dat naar een populair programma als Man Bijt Hond ineens nog maar een half miljoen mensen kijken.”
De verklaring voor de tegenvallende cijfers is simpel, vindt Hagoort. Mensen moeten er volgens hem aan wennen dat veel programma’s op Nederland 1, 2 en 3 sinds maandag van plaats zijn gewisseld. Daardoor is het zoeken.
Daar komt bij dat veel programma’s op andere tijden worden uitgezonden, stellen EO en NCRV. Zo heeft Netwerk nu een plaats voor het journaal in plaats van erna, waardoor veel kijkers zouden afhaken. De EO en de NCRV willen samen bekijken of er een beter rooster te maken is.
Nederland 2 lijkt voorlopig het voornaamste slachtoffer van het nieuwe uitzendschema, stellen de omroepen. “Dat is een soort propzender geworden”, meent Hagoort. “Nederland 1 moet het vlaggenschip worden en dan volgen er twee sloepjes die nauwelijks zeewaardig zijn.” [Novum/Radio.NL]