Meisjes tussen de 12 en 19 jaar, die naar de soapserie Onderweg Naar Morgen (ONM) van BNN kijken, drinken meer alcohol. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit in samenwerking met Stichting Alcoholpreventie (Stap). Meisjes die naar ONM kijken, blijken volgens het onderzoek ook steviger te drinken dan jongens die de serie volgen.
Hoe vaker de meisjes naar de soap kijken, hoe meer alcohol zij zelf gebruiken. Zij blijken ook meer te drinken dan de kijkers van soapserie Goede Tijden Slechte Tijden (GTST) van RTL4.
Hiermee zou een verband gevonden zijn tussen het alcoholgebruik op televisie en het drinkgedrag van jonge kijkers. Zeer waarschijnlijk is het ook zo, dat kijken naar ONM jongeren aanzet tot het gebruik van meer alcohol, zegt van directeur Wim van Dalen van Stap.
De onderzoekers rekenden uit dat acteurs in de soap van de publieke omroep om de vijf minuten alcohol gebruiken. De acteurs in GTST doen dat om de tien minuten. Volgens Van Dalen krijgen tienermeisjes een verwrongen idee van de werkelijkheid bij langdurige herhalingen van beelden waarin acteurs alcohol nuttigen.
De soapseries zijn populair onder meisjes. Zij kijken het meest naar GTST. Het onderzoek van de Radboud Universiteit en Stap vond vorig jaar plaats onder 2190 scholieren op middelbare scholen verspreid over Nederland. Gedurende zes weken is het alcoholgebruik in de beide series gevolgd en zijn jongeren ondervraagd over hun kijk- en drinkgedrag. [Novum/Radio.NL]