Reclame voor ongezonde voedingsmiddelen

Idolen van kinderen mogen op geen enkele manier meer worden ingezet in reclames voor ongezonde voedingsmiddelen. Dat vindt de Concumentenbond. Vorig jaar werd een reclamecode opgesteld, waarin de regels voor het optreden van idolen in reclames al werden aangescherpt. Die wordt volgens de bond echter omzeild.

In de reclamecode is afgesproken dat idolen ‘van vlees en bloed’ niet meer mogen worden gebruikt om ongezonde producten aan te prijzen. Reclamemakers omzeilen die code volgens de Consumentenbond, bijvoorbeeld door voice-overs te gebruiken. Ook dat moet nu verboden worden. “Zogenaamd gezonde producten als chocoladedrank of ontbijtgranen mogen niet meer door zo’n idool worden aangeprezen”, zegt een woordvoerder. “Wij willen geen reclame voor zogenaamd gezonde Bob de Bouwerkoek meer.”

Volgens de Consumentenbond is veertien procent van de jongens en zeventien procent van de meisjes te dik. Kinderen worden nu overladen met televisiereclames voor ongezonde producten, stelt de bond. Daarom zou er ook een verbod moeten komen op reclame voor ongezonde voeding overdag en in de vroege avond.

De aanbevelingen staan in ‘Hollands welvaren’, een brochure van de Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting. De brochure werd dinsdag gepresenteerd. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten