De Top 10 adverteerders van Nederland besteden bijna drie kwart (73%) van hun reclamebudget bij de televisiezenders. Het aandeel vertoont een langzame stijgende lijn. Vijf jaar geleden lag het aandeel nog rond de 60%. De groei van televisie gaat ten koste van het aandeel van dagbladen (van 19% naar 8% aandeel) en tijdschriften (van 7% naar 4% aandeel). Internetreclame (“banners en buttons”) neemt 1% van de bestedingen voor zijn rekening. Niet geregistreerd is wat de adverteerders besteden aan hun eigen websites.
Dit blijkt uit een studie naar de ontwikkeling van de reclamebestedingen van de grootste adverteerders in Nederland. Het onderzoek is gedaan door SPOT, dat staat voor de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame. SPOT houdt zich bezig met de promotie van televisie als reclamemedium voor adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. In SPOT participeren onder andere STER, CRS/ORN, RTL, SBS, Talpa en MTV.
Meer televisies, mooiere en betere toestellen
Vanaf 2004 is een stijging in het aantal verkochte televisietoestellen. In 2005 schaft 1 op de 5 huishoudens een nieuwe televisie aan. In het voorjaar van 2006 worden er voor het eerst meer LCD/Plasma televisies verkocht dan televisies met traditionele beeldbuizen.
Televisie via Internet (IPTV)
Er wordt steeds meer video via internet aangeboden. Tele2/Versatel (sinds 2005) en Mine (sinds 2006) geven hele zenders door. Bedrijven bieden ook steeds meer video via internet aan. Er is nog geen standaard bereiksdefinitie voor televisie én internet. Bij televisie wordt het aantal kijkers en de kijktijd gemeten, bij internet het aantal opgevraagde streams maar niet de tijdsduur.
Kijktijd
De Nederlander is in 2005 meer televisie gaan kijken en kijkt nu gemiddeld 195 minuten per dag (3 uur en een kwartier). Elders in de wereld kijkt men veel meer televisie. Japan is hierbij de grote nummer één: hier kijkt men nu maar liefst 311 minuten per dag televisie. Uit onderzoek van SKO blijkt dat het aantal zenders waar men naar kijkt toeneemt. Men kijkt nu gemiddeld per dag naar 4 zenders (minimaal 5 minuten), per week naar 11 zenders en per maand naar 17 zenders. Er wordt dagelijks slechts 17 minuten naar reclame gekeken, dit is een kleine 9% van de kijktijd. Het aandeel reclame kijken in de kijktijd stijgt niet. [Radiowereld.NL]