De Londense hitzender Capital Radio stuurt vanaf deze week een promoteam voorzien van lippenstift en duizenden insinuerende handgeschreven briefjes de stad in. Daarnaast heeft de zender een aantal populaire artiesten bereidt gevonden om hits van andere populaire artiesten te coveren. Beide acties maken deel uit van een nieuwe reclamecampagne van Capital Radio, waarmee de zender weggelopen luisteraars probeert terug te lokken, zo meldt de Engelse krant ‘The Guardian’.
Wie doet wie?
‘Is Lily doing Justin?’ of ‘Is Christina doing Robbie?’ zijn zo maar enkele teksten waarmee inwoners van Londen zomaar kunnen worden geconfronteerd. Ongeveer 5000 spiegels in Londense pubs zullen namelijk middels lippenstift worden voorzien worden van dergelijke teksten. Ook zal Londen behangen worden met posters en zullen er ongeveer een half miljoen briefjes met soortgelijke teksten worden uitgedeeld.
De insinuerende teksten maken deel uit van de nieuwste promotiecampagne van Capital Radio, genaamd ‘Who’s doing who?’. Speciaal hiervoor heeft de zender dan ook een aantal populaire artiesten bereid gevonden om nummers van andere populaire artiesten op te nemen. De luisteraars van Capital Radio mogen vervolgens raden welke artiest de cover zingt. Tijdens de actie, die zes weken zal duren, is in totaal ongeveer 150.000 euro te winnen.
Rustig vaarwater
Het is voor het eerst in 18 maanden dat Capital Radio weer een reclamecampagne voert. Zelfs toen begin dit jaar het station geheel op de schop ging, is er door eigenaar GCap Media geen grootschalige mediacampagne gevoerd om dit duidelijk te maken aan het publiek. Besloten werd namelijk om het station pas weer te promoten als het station weer in rustig vaarwater terecht was gekomen. Het afgelopen jaar is er namelijk flink gesleuteld aan het station. Zo is het muziekbeleid drastisch gewijzigd, bevatten de reclameblokken nog maar twee spotjes per keer en is middagdeejay Richard Bacon vervangen door Lucio. Vorige maand heeft de zender ook een nieuw jinglepakket in gebruik genomen, dat nog beter bij het format van de zender aansluit.
Inmiddels lijkt GCap Media weer tevreden te zijn over de ‘output’ van Capital, dat is besloten om de geldkraan voor promotiecampagnes weer open te draaien. De radiozender gaat nu proberen om de weggelopen luisteraars weer terug te lokken en de koppositie in Londen te heroveren. Of dit ook gaat lukken zal pas in de toekomst blijken, maar of alle veranderingen bij de zender in de smaak vallen bij de luisteraars zal later deze maand blijken, als de nieuwe luistercijfers verschijnen.
De afgelopen vier jaar zag Capital Radio (voorheen 95.8 Capital FM) haar marktaandeel halveren. Het tweede kwartaal van 2006 scoorde de zender een marktaandeel van 5%, wat goed is de derde plek onder de lokale radiostations in Londen.
Sterren met geld
Capital Radio is overigens niet het enige station dat momenteel een flinke promotiecampagne voert in Londen. De rockzender Virgin Radio heeft namelijk nog steeds haar ster gevuld met geld boven de Regent Street hangen. Twee weken na de start van de actie is het bedrag nog steeds niet geraden. [RS/Radio.NL]