De Telegraaf ziet betaalde oplage 1,8% stijgen

Dagblad De Telegraaf heeft de oplage in het tweede kwartaal van 2006 met 1,8% zien stijgen vergeleken met het eerste kwartaal van 2006, zo blijkt uit cijfers van het HOI, instituut voor media auditing. Het is de eerste stijging in drie kwartalen. De door HOI verzamelde cijfers betreffen de totale betaalde kernoplage, ofwel abonnementen, proefabonnementen en losse verkoop. Het aantal abonnementen tegen standaardprijs nam met 3,1% op kwartaalbasis af in het tweede kwartaal, maar dit werd gecompenseerd door meer proefabonnementen en een groei van 27% van de losse verkoop.

De totale betaalde kernoplage van De Telegraaf bedroeg 649.739 in het tweede kwartaal van 2006 tegen 638.296 in het kwartaal daarvoor en 663.021 een jaar eerder. De totaal verspreide oplage, een voor adverteerders belangrijke maatstaf, steeg met 2,1% op kwartaalbasis naar 718.881. Een jaar eerder was dit nog 702.285.

De zondagseditie van De Telegraaf kende een betaalde kernoplage van 638.165 in het tweede kwartaal tegen 635.380 een kwartaal en 631.044 een jaar eerder. De totaal verspreide oplage kwam uit op 670.324 tegen 664.262 in het eerste kwartaal.

Sp!ts, de gratis krant van de Telegraaf Media Groep, zag de verspreide oplage stijgen van 410.885 in het eerste kwartaal naar 421.134. Op jaarbasis bedroeg de groei ruim 5%. Concurrent Metro daarentegen zag de verspreide oplage afnemen van 477.518 tot 471.901. Op jaarbasis groeide Metro met bijna 12%. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten