Tv-spot over alcohol blijft onvoldoende hangen

De nieuwe slogan om alcoholgebruik bij jongeren tegen te gaan, blijft onvoldoende hangen. Om die reden blijft de slogan binnenkort langer en meer in beeld. Dat meldt de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), die heeft onderzocht in hoeverre de boodschap bij de televisiekijker overkomt. Door de slogan niet drie, maar vijf seconden in beeld te brengen, hoopt de stichting het effect te vergroten.

Sinds begin april staat onder commercials voor zwakalcoholhoudende dranken de tekst: ‘Alcohol onder de 16, nog even niet’. Uit het onderzoek van Stiva blijkt dat veel kijkers de slogan wel zien en kennen, zonder dat de boodschap beklijft.

Zwakalcoholhoudende dranken zijn alle dranken met een alcoholpercentage van vijftien procent en minder. Minister van Volksgezondheid Hans Hoogervorst (VVD) zei begin dit jaar dat hij de leeftijdsgrens voor het kopen van bier, wijn en mixdranken wil verhogen van 16 naar 18 jaar. Stiva hoopt dat de slogan bijdraagt aan een discussie in de huiskamer tussen ouders en kinderen.

Vrijdag werd bekend dat kinderen onder de zestien die in Deventer dronken op straat lopen, door de politie naar huis worden gebracht. Tegen de kinderen wordt proces-verbaal opgemaakt. Als ze met hun ouders een bezoek brengen aan de verslavingszorg om een gesprek te voeren over de gevaren van alcoholgebruik, hoeven ze de boete echter niet te betalen. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten