Search
Close this search box.

Tv-reclame niet meer alleen in blokken

Tv-reclame hoeft niet meer in de blokken te worden uitgezonden. Zenders mogen de commercials over het hele uur spreiden. Wel blijft er een maximum van twaalf minuten per uur. Ministers van de EU-landen hebben hierover afgelopen maandag een compromis bereikt, zo schrijft Adformatie. Het Europees Parlement moet zich nog uitspreken. Uitzonderingen op de beoogde reclamevrijheid zijn kinder- en nieuwsprogramma’s. Die mogen pas na een half uur worden onderbroken voor reclame, zo staat in het akkoord.

Momenteel mag hooguit drie keer per uur reclame te zien zijn in programma’s. De EU-landen weigerden het maximum van twaalf minuten reclame per uur los te laten. ‘We willen geen Amerikaanse stijl van televisie, met permanente reclame’, zei Europees Commissaris Viviane Reding (Media).

Landen mogen strenger zijn dan de Europese richtlijn. Maar de verwachting is dat Nederland niet strenger zal zijn dan Luxemburg, waar de commerciële zender RTL is gevestigd.

De betrokken ministers raakten het verder eens over strengere regels op productplacement en non-spot. Dat wordt verboden in kinder- en nieuwsprogramma’s en toestaan voor films, tv-series, sport- en ‘light-entertainment’. Volgens deskundigen wijkt dit plan niet veel af van de huidige Nederlandse regels. Nederland probeerde in de EU-wet op televisie vergeefs meer bevoegdheid te krijgen over buitenlandse zenders die zich op Nederlandse kijkers richten, maar kreeg onvoldoende steun. Tenslotte gaan de EU-regels voor televisie ook gelden voor programma’s via internet en telefoon. Dat betekent dat die ook een minimumaantal programma’s van Europese makelij moeten uitzenden. Het Europees Parlement geeft in december zijn oordeel. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten