‘Europarlement, stem tegen uitbreiding tv-reclames’

De Consumentenbond vreest Amerikaanse toestanden als de richtlijn ‘Televisie zonder grenzen’ door het Europees Parlement wordt aangenomen. In deze richtlijn krijgen adverteerders, zoals het er nu naar uitziet, meer ruimte om op televisie reclame te maken voor hun producten en diensten. De Consumentenbond vreest voor een commerciële jungle op de televisie. Deze week zal het Europees Parlement over deze richtlijn beslissen. De De Consumentenbond zegt daarom: ‘Europarlement, stem tegen uitbreiding tv-reclames’

‘De nieuwe Europese richtlijn maakt een einde aan de huidige restrictie om reclame alleen in blokken en met tussenpauzen van minimaal 20 minuten uit te zenden. Consumenten kunnen hierdoor vaker blootgesteld worden aan reclame-uitingen. Tevens worden de mogelijkheden van ‘product placement’ (het tegen betaling laten zien van merkproducten in programma’s) verruimd en wordt de deur op een kier gezet voor nieuwe advertentietechnieken zoals bijvoorbeeld ‘split-screen’ (hierbij kan extra informatie, inhakend op het thema van het programma, worden getoond zoals het plaatsen van een reclamespot bij de aftiteling van een film). Opmerkelijk is dat in de richtlijn daarnaast een verbod ontbreekt op reclames voor ongezonde voeding op tijden dat kinderen tv kijken.’

‘De Consumentenbond is tegen het loslaten van de huidige regels rond reclameblokken omdat er dan een einde komt aan de bestaande goede balans tussen het belang van adverteerders en omroepen enerzijds en consumenten en kijkers anderzijds. Als het gaat om ‘product placement’ vreest de bond dat het principe van scheiding van advertentie en redactionele inhoud in gevaar komt.’

De grenzen van de reclame
Op dit moment al worden door de commerciële zenders de grenzen opgezocht. Programma’s zouden in de toekomst zelfs rond bepaalde producten geschreven kunnen worden waarbij het voor de consument steeds moeilijker wordt te zien waar de inhoud eindigt en de commercie begint: de kijker realiseert zich wellicht onvoldoende dat hij reclame ziet.

Suikerreclame
En tenslotte: overgewicht bij kinderen is een groeiend en alarmerend probleem. Het aanprijzen van ongezonde voeding voor kinderen op tv werkt de aanpak van overgewicht bij kinderen tegen. De Consumentenbond wil dan ook dat er in de richtlijn een verbod op deze reclames wordt opgenomen, iets wat nu nog niet het geval is.

‘Televisie zonder grenzen’
Samen met BEUC, de Europese koepelorganisatie van consumentenbonden, voert de Consumentenbond momenteel strijd tegen het huidige voorstel van de richtlijn ‘Televisie zonder grenzen’. De bond heeft daarom de Nederlandse Europarlementariërs opgeroepen de kritische kanttekeningen van de Consumentenbond mee te nemen in hun besluitvorming.

Update
Reclamespotjes op televisie mogen toch over het hele uur verspreid worden. Tv-zenders hoeven ze niet langer in blokjes te programmeren met twintig minuten tussentijd. Het Parlement heeft ingestemd met een voorstel daartoe van de Europese Commissie. De EU-landen zelf waren eerder al akkoord. Het Europese wetsvoorstel ‘Televisie zonder grenzen’ moet meer vrijheid geven aan tv-zenders. Ze hoeven zich niet langer te houden aan de regels in elk land waar het programma te ontvangen is. Zo kan de Nederlandse regering niet langer RTL verplichten bijvoorbeeld programma’s te ondertitelen voor doven en slechthorenden. RTL is namelijk in Luxemburg gevestigd. Het parlement verwierp een wijzingsvoorstel van Emine Bozkurt (PvdA) om dit alsnog mogelijk te maken. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten