Ster organiseert dit jaar voor de twaalfde keer de verkiezing van de Gouden Loeki, de publieksprijs voor de beste televisiecommercial van het jaar. Tot aan de finale, die live wordt uitgezonden op vrijdag 22 december, kan het Nederlands publiek stemmen op de 36 genomineerde commercials op de website van de Gouden Loeki. Het afgelopen jaar zijn er namelijk elke maand drie filmpjes genomineerd.
Door middel van commercials op radio, televisie en een ‘Gouden Loeki Tell-a-friend actie’ wordt het Nederlands publiek gevraagd hun stem uit te brengen. Vorig jaar zijn er in het totaal meer dan 100.000 stemmen uitgebracht.
De top 5 van de genomineerden gaat naar de finale, die vrijdag 22 december om 20:25 uur live op Nederland 1 wordt uitgezonden. De Gouden Loeki gaat naar de adverteerder en het reclamebureau van de winnende commercial. De commercial “Moderne Technieken” van Planet Internet sleepte vorig jaar de Gouden Loeki in de wacht.
Vanaf wanneer werd de Gouden Loeki uitgereikt?
De eerste Gouden Loeki was die voor de beste commercial van 1995. Daarna volgden: KLM “Zwaan” (1995), Rolo “Olifant” (1996), Melkunie “Bommetje” (1997), Calvé Pindakaas “Goal!” (1998), Gouden Gids “Haai” (1999) en Dommelsch “Archeoloog” (2000), Centraal Beheer Achmea “Rio” (2001), Calvé Pindakaas “Voetballertje” (2002), Amstel “Klussen” (2003), Centraal Beheer Achmea “Leeuw” (2004) en Planet Internet “Nieuwe Technieken” (2005). [Radiowereld.NL]