Headlines uit de krant: dinsdag 19 december

Talpa heet voortaan Tien en is 24 uur per dag in de lucht. Daarmee is een langgekoesterde wens van John de Mol in vervulling gegaan. Al blijft er voor de zenderbaas nog genoeg te wensen over. Meer kijkers, om te beginnen. Om Talpa alsnog te laten uitgroeien tot de brede familiezender die De Mol voor ogen had, zijn rigoureuzere ingrepen nodig. Het jongste Talpa-slachtoffer is ‘Het Land van Maas & Geel’. Wegens dramatisch lage kijkcijfers verdwijnt het praatprogramma van Bridget Maasland en Cees Geel roemloos van het scherm nadat het een maand geleden met veel trompetgeschal werd gelanceerd.

Logisch, een cursus interviewen voor televisie hoort zich immers áchter de schermen af te spelen. Talpa’s zenderbazen schatten hun publiek wel erg laag in als ze denken dat te kunnen afschepen met een ondermaatse praatshow terwijl op nagenoeg hetzelfde tijdstip bij de concurrentie toppers als ‘Pauw & Witteman’ en, voor mensen met weer een geheel andere smaak, ‘Jensen’ te zien zijn.

Talpa schrijft de missers – ‘NSE’, ‘Café de Sport’, hoogwaardige dramaseries als ‘Lieve Lust’ en ‘Koppels’, ‘De Bouw’, ‘Linda & Beau’, ‘Hotel Big Brother’ – gretig toe aan de opstartperikelen waar een nieuwe zender nu eenmaal mee te kampen heeft. Maar het argument dat mensen moeite hebben het juiste kanaal in te programmeren, gaat na ruim een jaar natuurlijk niet langer op. De kijkers weten de zender namelijk wel ineens feilloos op te sporen als Talpa’s kijkcijfertoppers voetbal, ‘Joling & Gordon’ of ‘Gooische Vrouwen’ op het programma staan. Want er gaat natuurlijk ook wel eens wat goed. Het dagelijkse ‘Deal or no deal’ met Beau van Erven Dorens, bijvoorbeeld. Niet omdat dat nou zo’n briljante nieuwe formule is, maar omdat er op dat tijdstip, rond de klok van acht uur, bij de concurrenten geen spelletje te zien is. Lees verder

VNU
VNU heeft met de Britse investeerdersgroep 3i overeenstemming bereikt over de verkoop van de zakelijke titels. De Business Media Europe-tak van VNU wordt voor een onbekend bedrag verkocht. Hierdoor veranderen de Nederlandse uitgaven zoals Computable, Emerce, Intermediair, PCM en Sprout van eigenaar. Lees verder

TV
NOS Studio Sport heeft een bronzen ring gewonnen bij de Olympic Golden Ring Awards van het Internationaal Olympisch Comité. Het gaat om de documentaire over de Amerikaanse schaatser Shani Davis van Kees Jongkind, zo maakte de NOS maandag bekend. De film won in de categorie The Best Athletes Profile. In de documentaire volgt Jongkind Davis in de maanden dat hij zich wil kwalificeren voor twee Olympische disciplines, shorttrack en langebaanschaatsen. Lees verder

Tien
Tien gaat de deelnemers aan het realityprogramma De Gouden Kooi straffen als ze vloeken. Dat maakte de televisiezender, voorheen Talpa, maandag bekend. De Bond tegen het Vloeken had eerder bezwaar gemaakt tegen het grove taalgebruik in de tv-show. Lees verder

Boulevard
Zanger Marco Borsato is woensdag gasthoofdredacteur van het programma RTL Boulevard. Borsato is op deze dag verantwoordelijk voor de onderwerpkeuze en neemt tijdens de uitzending de derde stoel in beslag, zo meldt RTL maandag. Onder meer Max Westerman en premier Balkenende gingen de zanger voor in het hoofdredacteurschap. Een concert voor War Child, later die avond bij RTL4, is de aanleiding voor het gastredacteurschap. Borsato is ambassadeur van War Child. Lees verder

UPCimago
UPC heeft een bar slecht imago. Baas Diederik Karsten doet alles om dat te verbeteren. Maar toch struikelde hij in de ogen van de politiek en de consument door de klant op te zadelen met de beruchte settopbox die de postbode bij de voordeur afleverde. Rustig, zonder zich te laten opjagen, legt hij de strategie van zijn kabelconcern uit. ,,Nederland gaat digitaal. Zo kunnen we als kabelsector veel meer met het kabelnet doen, zoals het aanbieden van video op aanvraag en natuurlijk meer kanalen bieden. We willen met het gratis verstrekken van de doos dit proces versnellen. Nederland heeft een goed kabelnet dat bij meer dan 90 procent van de huishoudens binnenkomt en veel zenders biedt tegen een relatief laag tarief. Er ontstond daardoor een situatie dat de consument analoog bleef kijken, terwijl digitaal meer te bieden heeft. Die vicieuze cirkel hebben we doorbroken met het verstrekken van de UPC MediaBox. Inmiddels hebben we 500.000 abonnees, een vertienvoudiging in één jaar.’’ Lees verder

VRT
De grote zendtoren van de VRT en RTBF aan de Reyerslaan in Brussel zal vanaf dinsdag voortaan elke avond op een speciale manier verlicht worden. Dat kondigt de Brusselse minister van Openbare Werken Pascal Smet aan. De verlichting van de toren maakt deel uit van een lichtplan voor heel Brussel, waarmee de minister bekende gebouwen, kunstwerken, handelsassen en pleinen beter wil verlichten om ze meer tot hun recht te laten komen, het imago van de stad te verbeteren en de stad te promoten. Lees verder

Bergeijk
‘In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.’ Na vijf jaar met bijna vijfhonderd radioshows kunnen de vele vaste luisteraars het dromen. En door het succes is de vaste openingszin van Radio Bergeijk binnenkort ook al op televisie te horen. De VPRO geeft naar verwachting vanaf maart het absurdistische programma van de theatermakers George van Houts en Pieter Bouwman een plekje in de programmering. Lees verder

Videodownloads
Sony gaat videodownloads aanbieden om een betere concurrentiepositie te verkrijgen ten opzichte van de Itunes Video Store van Apple. Met de dienst kunnen klanten video’s downloaden en bekijken op de draagbare Playstation van Sony. De Wall Street Journal meldt dat Sony ongeveer een jaar heeft gewerkt aan de nieuwe dienst. De videodienst zal naar alle waarschijnlijkheid in de eerste helft van 2007 beschikbaar worden gemaakt. Lees verder

Journalisten
Het Openbaar Ministerie wil camera’s in de rechtszaal voortaan altijd toelaten. Over de identiteit van verdachte bekende Nederlanders zal het parket „minder moeilijk” doen, als de naam al is uitgelekt. Journalisten die volgens het OM fouten maken in hun berichten zullen „actief” worden tegengesproken. Dit zei Harm Brouwer, voorzitter van het college van procureurs-generaal, gisteren op het symposium Strafrecht en Media in Scheveningen. Lees verder

EOzondag
De EO zendt sinds kort ook live uit op zondag. Dat gebeurt met het programma Hotdog, waarbij jongeren met elkaar in gesprek gaan over thema’s op het gebied van religie en geloof. Volgens EO-manager Arjan Lock is er geen sprake van een breuk met het verleden. Tot voor kort zond de EO weliswaar op zondag uit, maar werden de programma’s op werkdagen gemaakt. Werken op zondag blijft ongewenst, maar de omroep wil voor het jongerenprogramma uit „missionair oogpunt” een uitzondering maken, zegt Lock. Lees verder

BBC
De BBC-liefhebbers in Gouda en omgeving kunnen opgelucht ademhalen. Ze blijven niet verstoken van de Britse radio- en tvzenders. Daar hangt wel een prijskaartje aan. De zenders worden doorgegeven door een concurrent die in het voorjaar zijn entree maakt op het kabelnet van de Rekam, CAIW uit het Westland. Die stichting vraagt 13,95 euro per maand, ruim het dubbele van het Rekamtarief van 6,60 euro. Behalve de BBC zenders en natuurlijk het gewone pakket aan publieke en commerciële zenders en alles wat verder nog gratis van de satelliet is te plukken, ook Discovery Channel en Eurosport. Lees verder

Gerelateerde berichten