SMS-en naar tv-programma niet populair

SMS-berichten versturen naar tv-programma’s is niet populair onder Europese kijkers. Hoewel SMS vaak een onderdeel vormt van tv-programma’s in geheel Europa, stuurt maar liefst 69% van de Europese televisiekijkers nooit een tekstbericht naar tv-programma’s. Dit blijkt uit het derde pan-Europese televisieonderzoek van kabelbedrijf UPC in november 2006 uitgevoerd door onderzoeksinstituut Research International.

In Nederland is dat zelfs 74%. Verder geeft 26% van de Europese respondenten aan soms een SMS te versturen, tegen 23% in Nederland.

Commerciële zenders meest populair
Tv-kijkers in Nederland geven de voorkeur aan nationale commerciële zenders (42%) in plaats van aan publieke zenders (29%). In Europa bestaat ongeveer hetzelfde beeld (37% tegen 31%).

Tv-gids nog steeds onmisbaar
Slechts 14% van de Nederlandse kijkers weet precies wat er iedere week op tv te zien is. Met een percentage van 63% van de kijkers lijken West-Europeanen hun kijkgedrag beter te plannen dan hun Oost-Europese tegenhangers (31%). De tv-gids is onder Nederlandse kijkers nog steeds de populairste manier om erachter te komen wat er op tv is: 63%. Teletekst en de Electronische Programmagids volgt op afstand en wordt door 29% van de kijkers gebruikt. Gemiddeld slechts 27% van de Nederlandse tv-kijker gebruikt internet om te zien welke programma’s er worden uitgezonden. Jongere mensen (onder de 30 jaar) maken echter vaker gebruik van internet om te kijken wat er op tv is (45%), terwijl oudere mensen de voorkeur geven aan een tv-gids (72%). [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten