Talpa wordt 24 uur per dag Tien

Talpa, de tv-zender van John de Mol, zal vanaf komend weekend haar naam veranderen in Tien. Dat is niet de enige verandering die het televisiestation dan ondergaat, want vanaf hetzelfde moment beschikt Tien over 24 uur per dag zendtijd. De zender Nickelodeon is voortaan niet meer via Talpa te zien, Nickelodeon is verhuist naar het kanaal van The Box waar Nickelodeon bijna overal in Nederland te zien is.

Tien trapt zaterdag 16 december af met een éénmalige marathonuitzending van Postcode Loterij: Deal or No Deal. Van 06.00 uur tot 16.15 uur worden dan drieëntwintig afleveringen van de spelshow met Beau van Erven Dorens uitgezonden.

Tijd voor Tien
Zondag 17 december wordt vanaf 09.15 tot 13.00 uur het nieuwe ochtendprogramma Tijd voor Tien geïntroduceerd. Het ochtendmagazine wordt gepresenteerd door Sanne Heijen, bekend van de irritante belspelletjes en Marco Verhagen, hij is momenteel ook te zien bij RNN7. Vanaf maandag is het vervolgens iedere werkdag vanaf 9.45 uur te zien, na een aflevering van Lotte.

De rechter verbood De Mol eerder de naam Tien te voeren, omdat SBS eigenaar was van de naam TV10. De twee bedrijven hebben hun geschil hierover echter opgelost. De zender Tien gaat nu 24 uur per dag uitzenden. De naamswijziging is volgens Ronald Goes, algemeen directeur van Talpa TV, een logische stap. ‘Sinds enkele maanden voeren we al een cijfer 10 rechtsboven in het scherm, om zo duidelijkheid voor de kijker te scheppen op welke voorkeurspositie de zender is te vinden op de afstandsbediening’, aldus Goed. ‘Door deze naamswijziging zijn wij nog beter in staat de kijker hier vertrouwd mee te maken.’

De oude zendernaam Talpa, Latijn voor ‘mol’, verwijnt vanaf zaterdag. Aan het begin van dit jaar werd Talpa al geschrapt als naam van de investeringsmaatschappij van John de Mol. Deze heet sinds 1 maart Cyrte Investments. Cyrte staat voor ‘vaste waarde’.

Gratis reclamezendtijd
Bijna honderd goede doelen maken dit weekend ook gebruik van gratis reclamezendtijd op Tien die De Mol beschikbaar stelde. Commercieel directeur van Talpa TV, Ton Rozestraten zegt: “We zijn werkelijk overstelpt met positieve reacties. Voor de Goede Doelen organisaties die zich hebben aangemeld, is elke vorm van aandacht meer dan van harte welkom. We zijn dan ook blij dat we hen komend weekend de zendtijd gratis kunnen aanbieden.”

Alle commercials die in het weekend van 16 en 17 december overdag op Tien worden uitgezonden staan in het teken van Goede Doelen. Op deze manier wil Tien de Goede Doelen mee laten profiteren van de uitbreiding naar 24 uur zendtijd. Onder meer Amnesty International, Artsen zonder Grenzen, Warchild, WNF en Greenpeace zijn vertegenwoordigd, maar ook minder bekende goede doelen als Fitkids, Hart voor Haïti en Ciske de Rat Foundation. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten