Nieuw AC-radioformat in VS gelanceerd

Met de komst van Fresh 102.7 (WWFS) in Amerika’s grootste radiomarkt, New York City, introduceert CBS Radio een nieuw AC-format in de Verenigde Staten: Millenial AC. Het bedrijf opent daarmee frontaal de aanval op vlagschip WLTW/Lite-FM van ClearChannel, haar grootste concurrent.

ClearChannel beheerst al jaren de AC-markt met stations als KOST in Los Angeles, WLIT in Chicago, WNIC in Detroit en de al genoemde melkkoe WLTW in New York. Die stations hebben een goed seizoen achter de rug met de kerstperiode (zie elders op Radio.NL), maar kunnen zich nu opmaken voor een strijd die er niet om liegt: CBS Radio wil luisteraars winnen en heeft beloofd een lange adem te hebben in deze strijd.
 
Na jaren van onderzoek meent CBS een nieuw AC-format te hebben ontwikkeld dat veel meer aansluit op de behoeftes van ‘Lite Listeners’ anno 2007 dan de huidige Lite Rock-stations. Volgens CBS is het huidige AC-format ontwikkeld in de jaren ’80 en klinkt daarom niet modern meer. Uit het gehouden onderzoek blijkt onder meer dat het format AC volgens het publiek zou moeten staan voor ‘geen rap’, ‘geen hard rock’ en ‘populaire muziek die niet te oud is’, terwijl de huidige AC-stations veel voorzichtiger programmeren om maar niemand tegen het hoofd te stoten (‘not too light, not too loud’).
 
Millenial AC is dan ook populairder, sneller, harder en dus ‘frisser’ dan andere Lite Rock stations. CBS positioneert daarmee Adult Contemporary op een hele andere manier dan haar concurrenten. Volgens Greg Strassel van CBS Radio is het niet de bedoeling een nieuw soort Hot AC te beginnen, dat format is veel meer Top 40-gericht. Millenial AC is volgens hem “mass-appeal pop radio” en “een doorsnede van het beste van alle formats”. Zo komen op de playlist Gnarls Barkley, Daniel Powter en Nickelback voor, artiesten die bij gevestigde formats niet altijd samen worden geprogrammeerd.
 
Voor de positionering van Fresh 102.7 is onder meer Gary Berkowitz ingehuurd. Deze consultant is gespecialiseerd in het creëren van zogenaamd ‘momentum’ (synergie tussen naam, format, jocks, jingles, acties en dus stationbranding) van radiostations. Berkowitz werkte eerder voor legendarische stations als WNIC Detroit, WJYE Buffalo en K-Lite Seattle. Jingleproducent JAM in Dallas is gevraagd om Fresh te voorzien van ‘moderne vormgeving’.
 
Het is voor het eerst in ruim 10 jaar dat een concurrent de aanval inzet op WLTW. Dat station is al meer dan tien jaar marktleider onder ‘adults’ in New York. Als het nieuwe station aanslaat in de Big Apple rolt CBS het format uit in andere markten. De eerste resultaten van The New Fresh 102.7 zijn in april zichtbaar, als de eerste kwartaalcijfers worden gepubliceerd. [Arbitron/Radio&Records/Berkowitz/MW/Radio.NL]

Gerelateerde berichten