Oplage PCM-dagbladen stijgt met 6,8%

PCM heeft de gezamenlijke oplage van zijn dagbladen in het derde kwartaal van 2006 met 6,8% zien stijgen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft de uitgever van onder andere de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad woensdag bekendgemaakt naar aanleiding van oplagecijfers van HOI, een instituut voor mediametingen. Vooral nieuwe producten deden het goed, zo blijkt. De groei komt vrijwel geheel op het conto van de in maart vorig jaar gelanceerde nieuwe krant nrc.next.

De oplage van dit dagblad ligt nu op 65.163. Trouw boekt met een oplage van 104.935 een stijging van de oplage van 0,7%.

De eveneens nieuwe titel Volkskrant Banen, een uitgave gericht op werk en persoonlijke ontwikkeling, had een oplage van 92.956. De zogeheten ‘controlled circulation’, de voor het weekblad belangrijkste categorie, toonde een stijging van 36% vergeleken met tweede kwartaal van 2006.

Verder neemt het aantal lezers met een webabonnement, beter bekend als E-paper, ‘substantieel’ toe, aldus PCM. Zo had de Volkskrant in het derde kwartaal 17.652 abonnees, een stijging van 78,1%. NRC Handelsblad zag het aantal webabonnees met 56,2% stijgen tot ruim 6.703.

De ontwikkeling van het aantal weekendabonnementen is volgens PCM ‘bevredigend’. NRC Handelsblad had in het derde kwartaal 34.000 weekendabonnementen, een toename van 40% in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2005. Het aantal deelabonnementen van de Volkskrant, al dan niet in combinatie met E-paper, steeg met 75% naar 20.000.

Over de oplage van AD Nieuwsmedia, een samenwerking tussen PCM en Wegener die in augustus 2005 startte, maakt PCM geen melding. Het uitgeefconcern verwacht dat de dagbladenmarkt zich in snel tempo verder zal ontwikkelen ‘naar de wensen van de verschillende lezersgroepen’. De krantenmerken zijn hierbij ‘de basis voor de uitbouw van een multimediaal nieuwsaanbod’. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten