Sirius Satellite Radio loopt flink in op rivaal XM

De strijd tussen de twee aanbieders van satellietradio in de Verenigde Staten, Sirius en XM, gaat onverminderd door. De afgelopen jaren leek het erop dat XM de belangrijkste speler zou gaan worden op dit gebied, maar het afgelopen jaar heeft Sirius zich weer terug op de kaart gezet. Sirius wist het afgelopen jaar 2,7 miljoen nieuwe abonnees te werven, terwijl rivaal XM genoegen moest nemen met 1,7 miljoen nieuwe abonnees.

De het grote aantal nieuwe abonnees heeft er ook voor gezorgd dat het gat tussen XM en Sirius verkleint is. Was het verschil tussen beide partijen begin 2006 nog 2,6 miljoen, nu is dit terug gelopen tot 1,6 miljoen abonnees. Desondanks blijft XM nog steeds de grootste met 7,6 miljoen abonnees tegenover 6 miljoen voor Sirius.

De twee aanbieders van satellietradio in de Verenigde Staten doen er momenteel alles aan om zoveel mogelijk luisteraars te winnen. Naast het aanbieden van tientallen, nagenoeg reclamevrij, non-stop muziekkanalen, is ook sport belangrijke aantrekkingsfactor. Zo zijn via XM en Sirius alle belangrijkste sporten compleet te volgen. Dit in tegenstelling tot de radiostations op FM en AM, waar alleen de wedstrijden van de lokale clubs te volgen zijn. Daarnaast zetten beide partijen ook grote namen in als troef. Zo is Howard Stern sinds een jaar te horen bij Sirius, maar hebben ook Bubba the Love Sponge, Martha Stewart, Adam Curry en Eminem hun eigen programma of kanaal bij Sirius. XM zet onder meer in met Bob Dylan, Opie & Anthony, Tyra Banks en Oprah Winfrey. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten