Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van onder meer De Telegraaf, heeft over 2006 het operationeel resultaat (EBIT ex-items) zien dalen met ‘circa’ EUR 6 miljoen. Dat blijkt dinsdag uit de nieuwjaarsrede van bestuursvoorzitter Ad Swartjes, waarin hij de voorlopige cijfers over het afgelopen jaar bekendmaakte. Het resultaat komt daarmee, zo volgt uit berekeningen van Betten, uit op zo’n EUR 26,6 miljoen.
Hiermee doet TMG het slechter dan waarop analisten hadden gerekend. Zij gingen uit van een genormaliseerd operationeel resultaat van EUR 32,0 miljoen, slechts een lichte daling ten opzichte van de EUR 32,6 miljoen die een jaar eerder werd gerealiseerd.
Het bedrijfsresultaat voor amortisatie immateriele vaste activa, zoals uitgaverechten, exclusief bijzondere posten (EBITA ex-items) steeg met circa EUR 9 miljoen, ofwel 23%, tot zo’n EUR 48 miljoen.
Radio
De verbetering van het EBITA ex-items in 2006 is volgens TMG met name te danken aan een licht gestegen advertentieomzet en een andere samenstelling van de productportfolio. De uitgever verkocht afgelopen jaar zijn Limburgse activiteiten en nam onder andere de Sky Radio Groep en Keesing Media Group over. Ook de effecten van bezuinigingsmaatregelen stuwden het resultaat. De omzet van TMG steeg in het voorbije jaar met ruim 6%. De uitgever geeft geen absoluut bedrag vrij. Uit berekeningen van Betten blijkt dat hierbij kan worden uitgegaan van een omzet van ruim EUR 768,5 miljoen.
Hiermee verslaat het bedrijf wel de verwachting van analisten. Zij taxeerden gemiddeld een omzet van EUR 762,7 miljoen, een stijging van ongeveer 3,5% ten opzichte van 2005. Volgens Swartjes begint de weg die TMG heeft ingeslagen zijn ‘vruchten af te werpen’. De bestuursvoorzitter karakteriseert de financiele resultaten over 2006 als ‘verheugend en hoopvol’.
Tegelijkertijd noemt hij de omzetstijging van 6% nog ‘in ieder geval te laag’. ‘Ten behoeve van de langetermijncontinuiteit en om aantrekkelijk te blijven voor aandeelhouders en als werkgever, moet dat getal omhoog’, zo stelt de bestuurder.
Ook staan de printuitgaven van het bedrijf, wat oplage- en advertentievolume betreft, nog altijd onder druk. Volgens de bestuursvoorzitter is vooral dat laatste ‘ernstig te noemen’, ‘omdat de economie duidelijk in de lift zit en wij dat dus blijkbaar beperkt merken’. Wel waren de laatste twee maanden van 2006 op advertentiegebied wat beter.
In 2007 zullen, bovenop de al ingezette reorganisaties, verdere bezuinigingen volgen. Vanwege de veranderingen bij het bedrijf en de onzekere relatie tussen de aantrekkende economie en de effecten daarvan op het resultaat, vindt TMG het ‘niet verantwoord’ om nu al een voorspelling te doen voor het nettoresultaat over 2007. Wel verwacht Swartjes in 2007 een verdere verbetering van het bedrijfsresultaat exclusief bijzondere posten. [Novum/Radio.NL]