In navolging van dagblad Metro doet ook het gratis blad Spits verwoede pogingen zijn lezersaantal te vergroten. Tekende Metro vorige maand nog een distributieovereenkomst met Super de Boer, maandag maakt Spits bekend een overeenkomst met Douwe Egberts te hebben gesloten. De oplage van Spits bedraagt 460 duizend; die van Metro 538 duizend.
De dagbladen lijken nieuwe pogingen te ondernemen hun lezersaantallen te vergroten sinds de blauwe bakken van dagblad De Pers vorige maand op verschillende plaatsen in het land verschenen.
Spits is voortaan te krijgen bij de koffiecafé-formule Café DE, zegt marketingmanager Bart Mouter. De krant richt zich in eerste instantie op Café DE-vestigingen op universiteiten en hogescholen. Later zal de krant ook te krijgen zijn in de vestigingen op woonboulevards en in winkelstraten.
Metro is behalve bij Super de Boer te vinden bij McDonald’s, op postkantoren, scholen, universiteiten, ziekenhuizen en op alle NS-stations. Spits is ook rond de NS-stations te vinden, al heeft de krant geen contract met de spoorwegen en mag daarom niet in bakken op stations liggen.
De Pers, die zich in tegenstelling tot Metro en Spits presenteert als kwaliteitskrant, startte vorige maand met een oplage van 250 duizend. De krant ligt op de grote NS-stations en is vanaf maart op nog eens ruim veertig andere stations te verkrijgen. Ook zal het dagblad later dit jaar in Bruna-winkels, kantoren en tankstations liggen en zijn er plannen voor huis-aan-huis verspreiding. De krant hoopt de oplage in de loop van dit jaar te verhogen tot 800 duizend.
Mouter zegt vooralsnog niets te merken van de komst van De Pers. “De formule van die krant is zo anders en op zo’n andere doelgroep gericht, dat wij met de huidige distributie niets merken van een oplagedaling. Bij de verspreiding op stations merken we ook geen daling van het aantal lezers. We hebben een trouwe aanhang.” [Novum/Radio.NL]