Headlines donderdag 22 februari

Ondanks beloften krijgen klanten nog steeds ongevraagd de Mediabox in de maag gesplitst. Een publicatie in het Haarlems Dagblad, van de hand van de ‘Ombudsvrouw’ geeft aan dat het nog steeds slecht gesteld is met distributie van de decoder voor digitale televisie van UPC.

Je zou kunnen spreken van een soort van ‘vrijwillig verplichte’ afname. UPC bezorgt bij elk van haar abonnees de Mediabox, helemaal gratis, in de hoop dat de klant digitaal gaat kijken. Dit moet op termijn leiden tot meer inkomsten voor het bedrijf, door het slijten van extra betaalde zenders en films op verzoek. UPC is er voorts van overtuigd dat kijkers veel beter af zijn met digitaal, iets waar veel klanten zelf nog vraagtekens bij zetten. Al lange tijd bestaat er veel aversie tegen deze distributie, mede op grond van wantrouwen van het publiek ten aanzien van UPC, nog resterend uit de tijd dat UPC met haar helpdesk duizenden klanten de gordijnen in joeg. Onder meer deze site geeft weer welk verzet geboden wordt tegen de Mediabox. Lees verder

Reclamehandel
Volgende maand opent de veilingsite een handel in reclameminuten, als concurrent van Google. Mediapost meldt dat eBay in een vergevorderd stadium is met de ontwikkeling van een nieuwe dienst. Het bedrijf gaat handelen in reclametijd op tv-zenders. eBay test momenteel een bètaversie en adverteerders, tv-stations en mediabureaus mogen er al een blik op werpen. Als alles meezit begint eBay er al op 15 maart 2007 mee. De start is een kip-ei situatie: komen er genoeg kopers om verkopers te trekken en andersom. Lees verder

Prijs
Canal Digitaal verhoogt de abonnementsprijzen van diverse zenderpakketten voor digitale satelliettelevisie per 1 april 2007. Dit blijkt uit een advertentie die het bedrijf in het nieuwe nummer van de satelliettelevisiegids TVSatellite heeft geplaatst. Dit nieuw nummer is vandaag bij alle abonnees van TVSatellite in de brievenbus gekomen. Lees verder

Lokaal
Eigenlijk ooit begonnen als gekkigheidje, maar de afgelopen zes dagen heel erg serious radio. Radio Peejenland. Hoevense leut in de ether. Tot afgelopen nacht. Het is sinds twaalf uur middernacht weer stil in Hoeven. Voor een jaar, want dan heeft het dorp weer zijn eigen carnavalsradio. “Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan, tot Frits Spits van de week op Radio 2 zei dat we in Hoeven uniek zijn. Het enige dorp in Nederland dat met carnaval en alleen met carnaval zijn eigen omroep heeft. We zijn een officiële omroep. Compleet met stichting en bestuur. Zeven man sterk. Meer mensen hebben we niet nodig. We doen alles zelf”, vertelt Gerwin van Rossum. Samen met voorzitter Erwin Kerstens, secretaris Ron van Baal, penningmeester Ronny van Geel, John Kerstens, Laurent van Baal en Marco Braspenning maakte hij de afgelopen zes dagen reportages over het Hoevense carnavalsfeest. Lees verder

Peeje
Radio Peejenland is een fenomeen in het Nederlandse omroepbestel. Dit jaar verstrekt het Commissariaat voor de Media 30 evenementenfrequenties aan organisaties die hun culturele evenement een paar dagen via radio of tv in hun eigen regio willen uitzenden. Peejenland is tussen omroepen als 4Daagseradio, Lowlands Radio, Radio Honkbalweek en Roparun Radio de enige carnavalszender. Lees verder

Kelder
Jort Kelder gaat vanaf vrijdag 16 maart (20.25 uur, Ned. 3) het nieuwe KRO-programma Dragons’ Den presenteren. In deze uitzending krijgen beginnende ondernemers, die nog weinig financiële middelen hebben, de mogelijkheid hun droom waar te maken. Lees verder

BVN
BVN, de openbare tv-zender voor Nederlandstaligen in het buitenland, breidt eind volgende maand zijn programmering aanzienlijk uit. De zender zal dan elke dag 12 uur uitzenden in plaats van 8 uur. BVN zal meer jeugd- en actualiteitenprogramma’s uitzenden. Nieuw zijn “Samson & Gert”, “Sesamstraat”, “Morgen beter” en “Pauw & Witteman”. Lees verder

Ziekenhuisserie
De Britse omroep BBC werkt aan een zesdelige ziekenhuisserie á la ER of Casualty, die zich echter honderd jaar geleden afspeelt. Onder de werktitel Casualty 1906 wordt de nieuwe productie gesitueerd in het Royal London Hospital. Lees verder

Joost
De oprichters van de internettelevisiedienst Joost hebben een licentiecontract afgesloten met mediabedrijf Viacom International. Over de deal zijn nog weinig details bekend. Dankzij het contract heeft Joost toegang tot programma’s uit de stal van Viacom, dat het moederbedrijf is van tv-zenders zoals MTV, Nickelodeon, VH1, Nick at Nite, Comedy Central en Paramount Pictures. Lees verder

Groot
Wie aan Karin de Groot denkt, denkt niet meteen aan een showbizzfiguur bij uitstek. Aan haar lijf geen x-factors of quiztunes. Succes zit hem in eenvoud. De oud-presentatrice van het kijkcijferkanon Spoorloos lanceert deze week twee nieuwe programma’s: Heb ik genoeg? en Op zoek naar het Zesde Zintuig.Opgewekt loopt ze door het AKN-gebouw (AVRO, KRO, NCRV) in Hilversum. Karin de Groot (43) bruist van de energie en ook al zijn de opnamedagen die ze vanaf november bijna dagelijks draait nog in volle gang, ze blijft energiek en bovenal: ze zit vol met vragen. Voordat ze het weet, heeft ze de rollen omgedraaid. ,,Heb jij wel eens het gevoel dat je iets van tevoren weet? Zoals? Geloof jij dat er iets is?’’ Lees verder

Idolen
Vierentwintig liedjes in vijf kwartier. In dat sprinttempo zagen vrienden, familie en fans de tien finalisten van tv-talentenjacht X Factor voor het eerst ‘in concert’. Een avondje non-stop gillen voor aanhangers van met name finalisten Sharon Kips en Richy Brown: Wie in het volle Beatrixtheater niet uit de toon wilde vallen, zwaaide hysterisch met een reclamebord van zijn idool. Lees verder

Oranje
Het Nederlandse lied dwingt een plek op de analoge kabel af, maar krijgt nog geen digitale toegang. TV Oranje trekt een groeiende schare kijkers, meevarend op de snel toenemende belangstelling voor massale meezing- en dansfestijnen met Nederlandstalige artiesten. Maar TV Oranje komt niet overal op de kabel. Vooral UPC stribbelt tegen. De zender is opgenomen in standaardpakketten van kleinere exploitanten zoals CaiW en Cogas. De zender vraagt kijkers via internet om UPC en de betreffende Programmaraad een brief te schrijven met het verzoek om TV Oranje op te nemen in de programmapakketten. Lees verder

Robinson
Nu de voorbereidingen voor Expeditie Robinson 2007 in volle gang zijn, sijpelen de eerste berichten binnen over het nieuwe, negende seizoen van het realityprogramma. Dit keer wordt gekozen voor de oorspronkelijke locatie, Maleisië. Lees verder

Gerelateerde berichten