Sterke stijging netto radio-omzet in 2006

RAB, het nieuwe Radio Advies Bureau meldt, dat de netto reclamebestedingen op radio (spotbestedingen) in 2006 sterk zijn gestegen. In 2005 was de stijging van de netto spotomzet nog 1,2%. In de tweede helft van 2006 is de radio-omzet gestegen tot 3,4%.

Volgens Radio Advies Bureau, tevens opdrachtgever van het CLO Continu Luister Onderzoek, was de netto spotomzet in 2005 € 228.387.000 en de netto spotomzet van radio in 2006 is € 236.134.000. Een stijging van € 7.747.000 oftewel 3,4%. Voor 2007 verwacht RAB minimaal een vergelijkbare stijging van de spotbestedingen. Binnen RAB zijn alle publieke en commerciële omroepen en instellingen vertegenwoordigd.

RAB- directeur George Bohlander: “De economische groei in 2006 heeft zich vertaald in een duidelijke eindsprint qua radiobestedingen. In een marktverkenning die door RAB is uitgevoerd bij adverteerders en mediabureaus bleek, dat de trend naar steeds verdergaande accountability, zich onverminderd voortzet.
De efficiency en de effectiviteit van radio binnen de totale media-mix wordt op deze wijze steeds vaker bevestigd. De wijzigingen in het radiolandschap zorgen enerzijds voor een verbeterde profilering van de stations en anderzijds blijft radio op deze wijze top of mind binnen de evoked set van de adverteerder.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten