Driekwart van de Nederlanders ergert zich aan nachtelijke seksreclames op televisie. Ook politici begrijpen niet waarom dergelijke commercials voor onder meer webcamsites en sekslijnen te zien zijn. Ingrijpen is voor de politiek echter lastig. De ergernis blijkt uit onderzoek onder 768 leden van het Metro Life Panel en vijf politieke partijen. Op de vraag: ‘Vind je sekscommercials irritant?’, antwoordt 73 procent bevestigend; 23 procent vindt reclames met 0900-nummers en schaarsgeklede dames geen probleem.
Drie procent heeft geen mening. Het percentage vrouwen dat zich ergert, bedraagt 82 procent. Van de mannen zet 68 procent de tv het liefst gelijk uit. Van de ondervraagden vindt ruim de helft dat politici zich met het uitzenden van sekscommercials moeten kunnen bemoeien. Momenteel is de regel dat commerciële zenders (publieke omroepen zenden de reclames niet uit) op late tijdstippen 0900-oproepen mogen tonen. Verschillende politieke partijen geven Metro aan het daarmee eens te zijn. De SP niet: zij wil binnenkort een voorstel doen het media-aanbod strenger te reguleren. Lees verder
Nep-publiek
Waarom klapt tv-publiek zo vrolijk? Omdat het betaald wordt. over de trend om tv-tribunes via castingbureaus te vullen. Wie vrijdag naar de nieuwe RTL4-spelshow Voor de rest van je leven keek, kon zo’n tweehonderd figuranten op de tribunes zien zitten. Bijna driekwart van het publiek bij het programma, waarin deelnemers een uitkering kunnen winnen, was namelijk afkomstig van de castingbureaus B & F Casting, Hebbes, CFTV Casting en Hollands Glorie. Zij kregen allemaal 30 tot 40 euro betaald voor een paar uur klappen, juichen en lachen. En gratis soep en broodjes als ‘diner’. Het is bepaald geen vanzelfsprekendheid meer dat de tribunes bij televisieprogramma’s gevuld zijn. Het aantal zenders is de laatste jaren sterk toegenomen en daarmee ook het aantal programma’s met publiek in de studio. Een oproep voor tv-publiek in een televisiegids of op de website van een zender, volstaat lang niet altijd om voldoende publiek in de studio te krijgen. Daarom huren tv-producenten regelmatig figuranten in van castingbureaus, vooral B & F Casting en Hebbes, die betaald op een tribune zitten. Lees verder
Analoog
De frequenties voor analoge televisie bieden een onvermoede toepassing. Ze zijn in te zetten voor mobiele datadiensten. In Amerika ligt er inmiddels een voorstel bij de Federal Communications Commission om de frequenties in te zetten voor Wimax. In ons land is het analoge televisiesignaal inmiddels uitgeschakeld, in Amerika zal dat begin 2008 gebeuren. In de VS heeft de Republikeinse afgevaardigde Jay Inslee bij de FCC een voorstel gedaan om deze frequenties te gebruiken voor draadloze netwerken. De FCC verzorgt het beheer van frequenties. Volgens Inslee zijn er zelfs nu al binnen de frequentieverdeling voor analoge televisie ‘witte vlekken’ die voor mobiele datadiensten ingezet kunnen worden, maar vanaf 2008 is de gehele band tussen 54 en 698 MHz beschikbaar. Een mogelijkheid is om deze frequenties in te zetten voor Wimax, een draadloze technologie voor dataverbindingen. Lees verder
Voetbal
AZ gaat als eerste club in het betaalde voetbal werken met camera’s op de doellijn. De televisieafdeling van de Alkmaarse club (AZ TV) heeft op 22 april tijdens de thuiswedstrijd tegen SC Heerenveen de primeur. Het gaat in eerste instantie nog om een proef, die komend seizoen mogelijk een vast vervolg krijgt. ‘We willen onze kijkers op AZ TV iets extra’s bieden’, liet woordvoerder Erik van Leeuwen zondag weten. ‘We zien de camera’s als een toegevoegde waarde in onze reportages. In principe zijn de beelden bestemd voor intern gebuik. Lees verder
PCM
De verkoop van het belang van de Britse investeringsmaatschappij Apax in het uitgeefconcern PCM, bekend van dagbladen als de Volkskrant en Trouw, is afgerond. De Stichting Democratie en Media heeft het belang van 47,5 procent overgenomen. Dit heeft de ideëele stichting maandag gemeld. Beide partijen hadden in januari al een principeakkoord naar buiten gebracht. De Stichting Democratie en Media wordt door de aankoop de grootste aandeelhouder in PCM met een belang van 88,3 procent. Andere aandeelhouders zijn Stichting de Volkskrant (8,9 procent) en de Stichting ter Bevordering van de Christelijke Pers in Nederland (2,8 procent). Lees verder
Livebeelden
Goedemorgen Nederland maakt in zijn uitzendingen gebruik van livebeelden die zijn geschoten met de mobiele telefoon. Een groep van 12 amateurreporters maakt de mobiele live-reportages voor het KRO-programma. De kijkers van Goedemorgen Nederland zien al sinds begin februari af en toe een mobiel video-item. Zo nu en dan verschijnt links onderin beeld een kader met daarin het gezicht van een mobiele reporter. De presentator van Goedemorgen Nederland gaat een gesprek aan met de reporter, die via zijn mobiele telefoon verslag doet van wat er ‘ter plekke’ gebeurt. Op de dag van de Statenverkiezingen kwam een reporter bijvoorbeeld vanuit een stemlokaal live in de uitzending. In januari startte de KRO een zoektocht naar mobiele reporters. De KRO meldde toen dat de filmpjes op de internetsite van Goedemorgen Nederland terecht zouden komen, en dat de beste filmpjes gebruikt zouden worden in het programma. Lees verder
Chat
Walt Disney begint een ‘kijk en chat’ experiment waarmee kijkers met elkaar kunnen chatten tijdens de televisieuitzending. Dit meldt het persbureau Reuters. Het experiment wordt gedaan op de website van ABC Family Channel, dat eigendom is van Disney. ABC was het eerste grote netwerk dat zijn programmering op internet gratis aanbood via streaming videos. Lees verder
Beelen
De grootvader van radiodeejay Giel Beelen stopt aan het eind van deze week als weerman in de populaire ochtendshow. Opa Beelen gaat ‘op reces’ omdat zijn huis de komende maanden ingrijpend wordt verbouwd. De grootouders van Beelen moeten daarom tijdelijk verhuizen. Dat combineren met zijn baan als weerman ziet Beelen senior niet zitten. ,,Ik ben 81. Dat wordt me allemaal teveel.’’ Bij radiozender 3FM kwamen gisteren ongeveer honderd reacties van luisteraars binnen. Zij hopen Opa Beelen door verhuishulp aan te bieden voor het programma te behouden. Lees verder
Ned2
Vanaf morgen heeft Nederland 2 een nieuw thema. De zender gaat gepromoot worden met de slogan ‘Altijd bij’. De nadruk komt te liggen op actualiteit en informatie. Voor ‘breaking news’ blijft Nederland 1 de aangewezen zender. Nog niet zo lang geleden ging Nederland 2 door het leven onder de naam TV2 en stond het bekend als de ‘pretzender’ van Nederland. Programma’s als ‘Ter land, ter zee en in de lucht’ stonden standaard geprogrammeerd op dit net. Maar het is uit met de pret. Voortaan is Nederland 2 ‘Altijd bij’. De zender richt zich voortaan op verdieping. In het persbericht lezen we dat de zender achtergronden van wat er in de samenleving gebeurt wil brengen. Lees verder
Geenstijl
Weblog Geenstijl.nl heeft dinsdag twee zogenoemde Dutch Bloggies gewonnen. De jury beloonde GeenStijl met een prijs voor beste weblog, het publiek koos de weblog eveneens in de categorie ‘best geschreven’. GeenStijl omschrijft zichzelf als een site waar nieuwsfeiten, schandelijke onthullingen en journalistiek onderzoek elkaar afwisselen met luchtige onderwerpen en prettig gestoorde onzin. Lees verder
Polen
De Poolse publieke radio is begonnen met het uitzenden van een dagelijks programma in het Hebreeuws voor Israëliërs, van wie velen hun wortels hebben in Polen. Doel is de aandacht te vestigen op het huidige joodse leven in de Oost-Europese staat, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog miljoenen joden werden afgeslacht door de Duitse bezetters. Lees verder
Radio Gelderland
De actie voor de renovatie van de Bronkerk in Ugchelen trok zaterdag zeven bezoekers te weinig. Precies 843 mensen kwamen naar het Dorpshuis Ugchelens Belang. Met zeven meer had de kerk 500 euro gekregen van Radio Gelderland. Lees verder