De tv-zender Tien van mediamagnaat John de Mol zendt vanaf vandaag (1 maart) bijna al haar programma’s in breedbeeld uit. Tien is daarmee de eerste landelijke commerciële tv-zender in Nederland die deze techniek toepast. Dankzij het nieuwe uitzendsignaal van Tien zullen kijkers met een (moderne) breedbeeldtelevisie verschoond blijven van de horizontale zwarte balken boven en onder in het scherm.
Breedbeeldtelevisies zetten vanaf dit moment het beeld automatisch om naar het 16:9 formaat, waardoor er minder beeld verloren gaat en er dus meer details behouden blijven. Het meeste profijt is voor gebruikers die een digitaal signaal op hun breedbeeldtelevisie ontvangen. Zij zullen een aanzienlijke verbetering in beeldkwaliteit ervaren. Het nieuwe uitzendsignaal heeft geen merkbare gevolgen voor televisiekijkers met een 4:3 toestel.
De reclameblokken op Tien zullen – conform de afspraken met de overige omroepen in Nederland – vanaf 1 juni ook in breedbeeld worden uitgezonden. Volgens recent onderzoek beschikt meer dan de helft (circa 55%) van de Nederlandse huishoudens op dit moment over een breedbeeldtelevisie.
Op de website van Tien is te lezen hoe kijkers maximaal gebruik kunnen maken van het breedbeeld aanbod. Dit kan verschillen per kabelmaatschappij of digitale aanbieder van het uitzendsignaal. [Radiowereld.NL]