AD Nieuwsmedia, een joint venture van PCM en Wegener waarin het Algemeen Dagblad en enkele regionale kranten in 2005 zijn ondergebracht, heeft de betaalde oplage in het vierde kwartaal van 2006 met 5,7% op kwartaalbasis zien dalen. Het is het tweede kwartaal op rij dat de oplage daalt.
De totaal betaalde kernoplage nam af van 460.429 tot 434.171, zo blijkt uit cijfers van het HOI, instituut voor mediametingen. De totaal verspreide oplage van AD Nieuwsmedia, voor adverteerders een belangrijke maatstaf, kwam in het vierde kwartaal uit op 489.043 exemplaren, tegen 522.650 een kwartaal eerder.
Het aantal betaalde abonnementen nam met ruim 5.000 af in het vierde kwartaal, terwijl de losse verkoop met 16.566 exemplaren per dag daalde naar 30.476. Het aantal abonnementen van AD Nieuwsmedia tegen een actieprijs kelderde van 5.081 naar 78.
Wegener heeft een belang van 37% in de joint venture. In december 2006 werd bekend dat er geen wijziging komt in de eigendomsverhoudingen van het bedrijf. In november wilde mede-aandeelhouder PCM zijn aandelenbelang in AD Nieuwsmedia nog aan Wegener verkopen.
PCM en Wegener hebben aangegeven er vertrouwen in te hebben dat AD Nieuwsmedia in 2007 winstgevend zal zijn. Sinds afgelopen september wordt een positief bedrijfsresultaat gerealiseerd. In het eerste jaar was de exploitatie van AD Nieuwsmedia nog verlieslatend.[Novum/Radio.NL]