Advertenties in webvideo’s zijn voor veel mensen afhaakmomenten. De Telegraaf gelooft daarom meer in gesponsorde webtelevisie. Dat zegt Marianne Zwagerman, directeur Telegraaf Exploratie, het crossmedia onderdeel van de Telegraaf. De Telegraaf Media Groep heeft ervaring met commercials in webvideo’s. “We hebben beperkt advertenties toegelaten,” vertelt Zwagerman.
“Maar commercials zijn vaak te lang voor de korte items die we uitzenden. Een spotje van dertig seconden is veel te lang. Mensen haken dan vaak af.” Hoewel Zwagerman ziet dat bureaus de laatste tijd vaker commercials voor webvideo’s in een geschiktere vorm of lengte aanleveren, gelooft ze meer in andere advertentievormen voor webtelevisie. Lees verder
Pers
Het gratis dagblad De Pers begint volgende maand met huis-aan-huisverspreiding. Het is voor het eerst in Nederland dat een gratis krant bij de lezers thuis op de mat valt. De Pers gaat dagelijks 200.000 exemplaren distribueren in 45 wijken in Nederland. De totale oplage van het gratis dagblad ligt rond de 500.000. Die wordt nu verspreid in onder meer het openbaar vervoer, boekwinkels, bedrijven en tankstations. Metro en Spits, de twee gratis concurrenten van De Pers, worden voornamelijk gedistribueerd in het openbaar vervoer. Lees verder
Foute krant
De Leeuwarder Courant komt tot en met september met zichzelf in het reine door de oorlogsjaren van de ‘foute’ krant te belichten. Het Friese dagblad werd in de Tweede Wereldoorlog ‘gelijkgeschakeld’ en liep daardoor aan de hand van de Duitse bezetter. De Leeuwarder Courant is naar eigen zeggen de eerste krant in Nederland ,,die zijn betreurde oorlogsjaren in het volle licht zet”. Onder de naam ‘De pers draaide door’ is er een tentoonstelling in het Verzetsmuseum Friesland in Leeuwarden, een website, een cd-rom en lesmateriaal voor basisscholen. Lees verder
Lokaal
In navolging van Amersfoort heeft ook de gemeenteraad van Leusden gisteren gekozen voor regionale televisie en radio van de nieuwe zender RTV Eemstad. Alleen de PvdA wilde doorgaan met Omroep Amersfoort die de afgelopen jaren de zendmachtiging had. De meerderheid van de Leusdense raad verwacht van RTV Eemstad een programmering die dicht bij de beleving van de inwoners staat. Omdat de nieuwe zender veel vrijwilligers gaat inzetten, voorziet Leusden een grotere binding en herkenbaarheid van de omroeporganisatie. Lees verder
Rick
RTL-nieuwslezer Rick Nieman zette zijn ervaringen bij het televisienieuws op papier. In zijn boek Is er nog nieuws? neemt de lezer een kijkje achter de schermen. In met verf besmeurde kleren bij de Praxis of lekker met een drankje op het terras, overal en altijd stellen mensen hem dezelfde vraag. Niet verwonderlijk dus dat RTL-nieuwslezer Rick Nieman ( 41) zijn boek over de gang van zaken bij het tv-nieuws Is er nog nieuws? heeft gedoopt. Het antwoord op de veelgestelde vraag luidt wat Nieman betreft: niet genoeg. âIk vind het na ruim tien jaar nog steeds fantastisch om voor RTL Nieuws te werken, maar ik hoop dat er op de grote Nederlandse zenders, ook op RTL 4, weer wat meer ruimte komt voor informatieve programmaâsâ, zegt de presentator. Lees verder
Bright
Magazine Bright gaat een televisieprogramma maken. Dat meldt Planet Multimedia. Bright besteedt aandacht aan onder meer internet, technologie, muziek en lifestyle. De populaire site verschijnt ook al tweemaandelijks in bladvorm. Het programma van Bright, over “de onderwerpen die Bright op de agenda zet”, zal “uiterlijk in 2008” worden uitgezonden door de VPRO. Onder welke titel dat gebeurt, is nog niet duidelijk. Lees verder
Media
De internationale nieuwsmedia hebben donderdag actie gevoerd voor de vrijlating van de Britse journalist Alan Johnston. De correspondent van de BBC in de Gazastrook werd precies een maand geleden op 12 maart ontvoerd in Gaza-stad. Volgens de Palestijnse president Mahmoud Abbas is de verslaggever nog steeds in leven. Dat zei hij na overleg met de directeur-generaal van de BBC, Mark Thompson. Maar er is nog geen contact geweest met de gijzelnemers en ook zijn er nog geen eisen gesteld voor de vrijlating. Lees verder
Albert
Dat er de laatste weken spanningen zijn bij RTL Boulevard, is niet onopgemerkt gebleven. Het stempel dat Albert Verlinde op RTL Boulevard drukt, staat Daphne Bunskoek steeds meer tegen… Volgens insiders kwam het onlangs tot een fikse aanvaring tussen de twee collega’s. Ruim twee weken geleden besteedde Albert zeker vijf minuten per aflevering aan zijn persoonlijke strijd tegen ambtenaren die weigeren homo’s te trouwen. Volgens het blad PrivĂ© hing Daphne dat op een zeker moment de keel uit. Een kleine drie uur voor de uitzending zag de brunette dat die avond wéér ruim tijd voor Alberts actie was ingeruimd. Lees verder
TV
Eind 2006 telde Nederland twee miljoen klanten van digitale televisie. Dat meldt vakblad Telecompaper. Daarmee is het aantal tv-kijkers met een digitale aansluiting verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor. De meeste groei komt van digitale kabelaansluitingen. Daarvan kwamen er in 2006 760 duizend bij. UPC is de grootste groeier, gevolgd door satellietaansluitingen. Lees verder
Gratis
Huis-aan-huis bezorging van gratis kranten is duur, blijkt in Denemarken. In Nederland begint De Pers ermee. Concurrenten Spits en Metro doen vooralsnog niet mee. De Nederlandse nee-nee-sticker tegen ongewenst drukwerk kent een opmerkelijke Deense variant. Ingen gratisaviser luidt de tekst: geen gratis kranten. Deense huishoudens maken zo kenbaar dat zij geen gratis dagbladen op de deurmat willen. Naast twee gratis âopenbaar vervoerâ-kranten, kent Denemarken sinds vorig jaar drie gratis dagbladen die thuis worden bezorgd: Dato, 24Timer en Nyhedavisen. Lees verder
Vpro
Succesvolle techglossy Bright breidt uit naar tv en lonkt naar Europese expansie. Wat GeenStijl in eerste instantie niet is gelukt, de titel naar tv-niveau tillen, gaat Bright waarschijnlijk wel lukken. Bright, inmiddels een tweemaandelijks blad met een drukbezochte website en een jaarlijks evenement, vond een gat in de markt met een uitgave over vernieuwende technologie en design, waaronder nieuwe apparaatjes (gadgets), en levensstijl. De eigen plek in het medialandschap is ook de Vpro opgevallen. Lees verder
TV
Het proefproject Maduf in Gent onderzoekt of het technisch en commercieel haalbaar is om mobiele digitale televisie te introduceren in Vlaanderen. De technologie zal die evolutie zeker niet tegenhouden, de vraag is of er een publiek voor zal zijn. In ItaliĂ« en Vietnam wordt mobiele digitale tv al aangeboden, in Vlaanderen onderzoekt de overheid of er een markt voor is. (Belga) “Telefonie, internet en tv gaan steeds meer samen. Het is al een realiteit”, zegt Vlaams minister van Media Geert Bourgeois. “We gaan van start met een experiment met DVB-H, om te onderzoeken hoe het werkt.” DVB-H of Digital Video Broadcasting for Handheld betekent zoveel als digitale tv-signalen versturen naar draagbare toestellen. Lees verder