Headlines uit de krant: woensdag 25 april (1)

Bart Römer, directeur en hoofdredacteur van Multiculturele Televisie Nederland (Mtnl), wil van de zaterdagmiddag op Nederland 2 een multiculturele middag maken. Zendercoördinator Lennart van der Meulen ziet het plan zitten.

Römer zit binnenkort om de tafel met de NPS, AVRO, RVU en OHM (Hindoestaanse Omroep) om zijn plannen gezamenlijk gestalte te geven. De invulling van de middag staat nog niet vast. Römer wil anderhalf uur rechtstreekse televisie maken. Daarin kunnen verschillende onderdelen een plek krijgen. Volgens de Mtnl-baas wordt het hoog tijd voor meer ‘kleur’ op de Nederlandse televisie. Lees verder

Docu-soap
Twee dode lammetjes in de wei en eentje in de sloot. Een verwaarloosde papegaai in een dierenwinkel. Een blaffende rottweiler in een drugspand. En paarden die kreupel zijn of tot de knieën in de drek staan. Kortom, genoeg dierenleed in de eerste aflevering van de nieuwe docu-soap ‘Dierenpolitie’. Het is dagelijkse kost voor de inspecteurs van de Landelijke Inspectie Dierenbescherming (LID) die in dit EO-programma met de camera worden gevolgd. Lees verder

BNN
BNN begint van de zomer met een Nederlandse versie van de komische engelse muziekquiz Never Mind the Buzzcocks. Doe Maar Normaal gaat het programma in Nederland heten. Onder leiding van Sander Lantinga nemen steeds twee panels van BN’ers het tegen elkaar op. Vaste panelleden zijn Arie Koomen van de Lama’s, judoka Dennis van der Geest, actrice Ricky Koole en Pepijn Lanen, lid van de rapgroep bekend van De Jeugd Van Tegenwoordig. De eerste uitzending is op 8 juli op Nederand 3. Lees verder

Reclame
Reclame op de beeldbuis irriteert steeds meer mensen. Nog maar zes procent van de Nederlanders onderschrijft de stelling ‘Ik kijk graag naar reclame op televisie’. ,,Voor tv-commercials is dit het dieptepunt,’’ aldus directeur Goos Eilander van marktonderzoeker Trendbox. ,,Zelfs als je zit te zappen, stuit je alléén maar op reclame. Mensen vinden dat heel vervelend.’’ Eén en ander blijkt uit het onderzoek Life and Living, dat Trendbox sinds 1991 jaarlijks houdt. Dit onderzoek onder 1500 Nederlanders behandelt diverse onderwerpen, variërend van economie tot religie, van seks tot politiek. Lees verder

Limburger
Bij Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad gaan deze zomer bijna vijftig banen verloren. Van gedwongen ontslagen is nog geen sprake omdat veel werknemers gebruik maken van een vrijwillige vertrekregeling. Dat heeft Theo Peters, voorzitter van de ondernemingsraad van Media Groep Limburg, dinsdag bevestigd. Beide regionale kranten kampen al jaren met een teruglopend abonneebestand en krimpende advertentieverkoop. Daarom kwam de directie eind 2006 met een bedrijfsbrede reductie van 63 banen op de proppen. Tot woede van de ondernemingsraad (OR) die de plannen niet onderbouwd vond en gedwongen ontslagen bij voorbaat uitsloot. Lees verder

Santé
Het maandblad Santé kan zich verheugen op honderden nieuwe abonnees. Het blad over beauty, gezondheid en psychologie dankt de toestroom aan een speciale aanbieding bij het jaarabonnement: een botoxbehandeling. Het blad onderhandelt met de botoxleverancier en cosmetisch behandelaar Robert Schoemacher over een groter aantal behandelingen om geen nieuwe abonnees te hoeven teleurstellen, zegt hoofdredacteur José Bernaerts. Ze vergelijkt de behandeling met een bezoek aan de kapper of een haarkleurspoeling. ,,Botox is volledig biologisch afbreekbaar. De behandeling kent, mits deskundig uitgevoerd, geen enkel risico.” Lees verder

Medialand
Online uitgevers en adverteerders storten zich op de klimaathype. Een beter milieu begint op het web. ‘Klimaat’ en ‘milieu’ zijn hipper dan ooit. De wereldwijde media-aandacht voor het klimaatrapport van het IPCC en het succes van de documentaire ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore zijn daar in belangrijke mate debet aan. Smeltende poolkappen, de waterstofeconomie of klimaatneutraal leven, iedereen kan er over meepraten. Tegenwoordig babbel je niet meer over het weer, maar over het klimaat. Lees verder

Pinkpop
Festivalbezoekers en thuisblijvers die Pinkpop voor de televisie volgen kunnen zelf bijdragen aan de verslaggeving van het festival. VPRO’s 3VOOR12 zorgt ervoor dat bezoekers en kijkers met behulp van mobiele telefoons of hun computer ervaringen kunnen delen. 3VOOR12 maakt gebruik van Twitter. Met deze internetservice kunnen via de mobiele telefoon of internet korte berichten worden achtergelaten. Anderen kunnen zich op deze berichtenstromen abonneren. Lees verder

3FM
3FM-deejay Michiel Veenstra stuurt zijn radioshow deze week de ether in vanaf de Noordpool om de gevolgen van de klimaatverandering onder de aandacht te brengen. Glazen huis, iglo’s, niets gaat de publieke popzender te ver om tegemoet te komen aan de maatschappelijke idealen van de deejays. Michiel Veenstra trekt deze week over de Noordpool in het kielzog van een groep Europese studenten die er voor het Climate Change College de gevolgen van klimaatverandering onderzoeken. In zijn 3FM-programma MetMichiel, voor de gelegenheid omgedoopt tot Noordpool FM, doet hij vanaf Spitsbergen, ruim vijfhonderd kilometer ten noorden van Noorwegen, verslag. Van de beklimming van een gletsjer en een overnachting in een iglo tot een zoektocht naar ijsberen. Lees verder

Gerelateerde berichten


Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email