Meer dan 4400 stemmen zijn er tot op heden uitgebracht in de NBS enquête met betrekking tot uitbreiding van het zenderaanbod van de Nederlandse digitale satelliettelevisie aanbieder Canal Digitaal. NBS staat voor ‘Nederlandse Belangenvereniging Schotelbezitters’. Opmerkelijke favoriet binnen de top 10 is het Weerkanaal van Meteo Consult. Ook zijn Eurosport 2, Geschiedenis, Science Fiction Channel, Boomerang (een tekenfilmzender), en de themakanalen van Discovery veruit favoriet.
Canal Digitaal heeft de Nederlandse Belangenvereniging Schotelbezitters onlangs naar een advies gevraagd voor de verspreiding van nieuwe digitale themakanalen via verspreiding op Astra 3 satelliet op 23,5 graden oost.
Canal Digitaal gaat deze zomer deze tweede Direct To Home (DTH) hotspot voor Nederland in gebruik nemen. Later dit jaar zal Canal Digitaal ook een HDTV zenderpakket opstarten via deze satelliet. De NBS heeft op haar beurt de abonnees van Canal Digitaal gevraagd om vijf digitale themazenders te selecteren uit meer dan 50 mogelijkheden in een enquête die op de website Schotelbezitter.nl voor iedereen toegankelijk is. Het tot nu toe overweldigend succes van deze enquête maakt de levensvatbaarheid van de Nederlandse Belangenvereniging Schotelbezitters, als belangenbehartiger van de Canal Digitaal abonnee bij het Hilversumse bedrijf, goed duidelijk.
Na afloop zal de NBS de resultaten doorsturen naar Canal Digitaal zodat zijn een goed beeld hebben van wat digitale tv-kijkers voor zenders willen hebben. Met het huidige aantal reacties zijn al meer kijkers geraadpleegd dan ooit door andere digitale aanbieders (kabel, iptv of digitenne) is gedaan. Dergelijke aanbieders houden, als ze hun klanten al raadplegen, uitsluitend eigen, besloten, onderzoeken, om zo zelf te bepalen welke zenders zij wel of niet doorgeven. Er bestaat overigens geen enkele garantie dat Canal Digitaal ook de meest gekozen zenders allemaal zal doorgeven. De wens van de consument zal er zeer helder mee worden maar doorgifte kan niet worden afgedwongen en ligt uiteindelijk bij de aanbieders zelf.
Men kan nog tot uiterlijk 15 mei aanstaande deelnemen aan de enquête van het NBS. Dit kan hier. [JHV/Satplaza/Radio.NL]