Satellietnieuws bericht over succes NBS Enquete

Met nog een paar weken te gaan lijkt de enquête van de Nederlandse Belangenvereniging Schotelbezitters (NBS) op een regelrecht succes te gaan uitlopen. Inmiddels zijn er inmiddels al meer dan 6800 stemmen geregistreerd door de NBS. In de komende tijd zal de NBS nog via diverse mediakanalen de enquête onder de aandacht van abonnees van de Nederlandse digitale televisie aanbieder Canal Digitaal proberen te brengen.

Bij deze eerste enquête van de NBS kunnen bezoekers van de internetsite www.schotelbezitter.nl vijf zenders kiezen waarvan zij vinden dat deze als eerste moeten worden toegevoegd aan het zenderpakket van Canal Digitaal. Over enkele maanden is er ruimte bij deze digitale televisie aanbieder, die haar aanbod via de satelliet aan inwoners van Nederland aanbied, om meer zenders aan het zenderpakket toe te voegen. Dit komt omdat Canal Digitaal vanaf deze zomer voor een deel van haar zenderpakketten de capaciteit van een tweede uitzendsatelliet in gebruik zal nemen. Met een speciale LNB, de DUO LNB60, kunnen schotelbezitters met een schotel van tussen de 54 en 78 centimeter op gemakkelijke wijze de schotelinstallatie gebruikklaar maken voor ontvangst van de twee satellieten, de Astra 1 en Astra 3 satelliet.

Weerkanaal
Opvallend is dat uit de tussenstand van de enquête van de NBS naar voren komt dat veel Nederlanders Het Weerkanaal graag toegevoegd zien worden aan het nieuwe themakanalen pakket van Canal Digitaal op 23,5 graden oost. Dit kanaal heeft bij monde van Harry Otten laten weten zeker geïnteresseerd te zijn in doorgifte van het kanaal via de satelliet.

Family 7
Ook de opkomst van de Christelijke themazender Family 7 in de voorlopige uitkomst van de enquête lijkt verwonderlijk. Kabelexploitant UPC gaat in de komende weken dit kanaal vrijwel zeker uit het digitale aanbod halen terwijl Casema het maar niet wil toevoegen, omdat uit onderzoek is gebleken dat er niet voldoende animo voor de zender onder de abonnees zou zijn. Dat Family 7 in de enquête in de top 10 is gekomen is overigens minder verwonderlijk dan men denkt. De zender heeft via een nieuwsbrief, die door ongeveer 20.000 abonnees is ontvangen, opgeroepen mee te doen aan de enquête van de NBS. Daarnaast wordt ook op de website opgeroepen Canal Digitaal te laten weten dat er een grote behoefte is aan doorgifte van de zender via het nieuwe digitaal themapakket op de nieuwe satelliet. Overigens heeft Family 7 al eens eerder geprobeerd om via Canal Digitaal satellietverspreiding te realiseren. De kosten voor gebruik van Astra 1 transpondercapaciteit was op dat moment veel te hoog voor de toen net begonnen christelijke themazender. De verwachting is dat de minder kostende transponderhuur op de Astra 3 satelliet nu wel binnen het beperkte budget van de zender zal liggen.

Nederland 4
Wat betreft de digitale themakanalen van het Nederland 4 project van de Nederlandse publieke omroep blijken de themakanalen Consumenten TV, /Geschiedenis, Humor TV, /Geloven en Holland Doc de vijf populairste te wezen. De verwachting is dat vooral Consumenten TV als één van de eerste themakanalen van de publieke omroep via de satelliet verspreidt zal gaan worden. De populariteit van deze zender ligt vooral in het feit dat de zogenaamde verlenging van het veel bekeken VARA consumenten programma Kassa op zaterdagavond, wekelijks rond de miljoen kijkers, alleen te zien is via dit digitaal themakanaal.

Discovery themakanalen
Uit de tussenstand van de NBS enquête blijkt, overigens zoals verwacht, dat er bij de huidige abonnees van Canal Digitaal een grote behoefte is aan doorgifte van de digitale themakanalen van Discovery. Het is algemeen bekend dat deze kanalen voor veel Digitale kabelkijkers reden zijn om juist een abonnement te nemen. Of deze duurdere themakanalen direct beschikbaar komen binnen het nieuwe Canal Digitaal themapakket is overigens nog maar de vraag. Canal Digitaal houdt wat dat betreft nog een slag om de arm met betrekking tot de definitieve uitkomst van de enquête en de conclusies die de digitale satelliettelevisie aanbieder uit deze uitslag trekt. ‘De enquête is een initiatief van de NBS, een initiatief dat wij overigens toejuichen. Wij wachten rustig af totdat de NBS haar bevindingen aan ons rapporteert.’ laat Canal Digitaal woordvoerder Martijn van Hout Satellietnieuws.nl weten.

Reactie NBS
Bij de Nederlandse Belangenvereniging Schotelbezitters is men tevreden over het verloop van de enquête. ‘De NBS is verheugd om te zien dat zoveel mensen de moeite nemen om hun voorkeur kenbaar te maken. Het levert ook verrassende inzichten op. Zo hadden ook wij niet gerekend op de populariteit van het Weerkanaal. Zonder deze enquête zou de NBS deze zender nooit bij CanalDigitaal aanraden, waar maar uit blijkt hoe belangrijk het is dit soort vragen ook daadwerkelijk bij de consument neer te leggen.’ laat NBS woordvoerder John von der Linden weten

Met betrekking tot de situatie rondom de christerlijke themazender Family 7 volgt de NBS dit op de voet. ‘Ook de opkomst van Family 7 bekijken we met belangstelling. Blijkbaar is er een zeer trouwe groep kijkers die bovendien vanaf 15 mei nauwelijks alternatieven heeft en dus wel eens veel nieuwe abonnees voor CanalDigitaal zou kunnen opleveren. Bovendien blijkt dat het hier over een groep stemmers gaat die meer vanuit een familieperspectief stemmen als in de eerste dagen, toen vooral zenders van de Discovery groep en Sci Fi populair bleken, zenders die meer een jonge mannelijke doelgroep aanspreken. Naarmate er meer stemmen uitgebracht worden en er andere media over de poll berichten stijgt de waarde van de uitslagen zodat ook écht de meest populaire zenders aan CanalDigitaal geadviseerd kunnen worden.’ aldus NBS woordvoerder John von der Linden tegenover Satellietnieuws.nl. [Jarco Kriek/Satellietnieuws.nl/JHV/Radio.NL]

Gerelateerde berichten