Het Continue Luister Onderzoek, ofwel CLO, levert maandelijks de luistercijfers voor de radio op. Infomart doet het onderzoek, in opdracht van het RAB Radio Advies Bureau dat dit in opdracht van de zenders doet. De resultaten worden uiteindelijk aan de mediabureaus gegeven die reclametijd op de radio inkopen. En daarbij geldt natuurlijk: hoe hoger de luistercijfers, hoe hoger de prijs van een spotje. Deze week verschenen er nieuwe luistercijfers.
Radio 2 gaat fier aan kop en 3FM staat op een vierde plek. Maar door de komst van internet luisteren steeds meer Nederlanders naar obscure buitenlandse zenders of gepersonaliseerde stations als LastFM. Internet speelt vooralsnog een kleine rol bij het luisteronderzoek, maar vanaf juli zal dat zich meer richten op internetradiogebruik. In 2005 luisterde ruim 19 procent van alle luisteraars wel eens naar de radio via internet. In 2006 steeg dat tot 23 procent. Met zulke cijfers loopt Nederland voorop. Bohlander van RAB: “In Engeland luisterde slechts 2 procent van de mensen wel eens radio via internet.” Maar met deze luisteraars was wel weer iets vreemds aan de hand.” Lees verder
Plasterk
In een collectieve brief aan ministers Plasterk (OCW) en Hirsch Ballin (Justitie) beklagen filmmakers zich over het beleid van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) ten aanzien van auteursrechten. Onafhankelijke regisseurs en scenarioschrijvers zeggen dat de Auteurswet, die een billijke vergoeding voorschrijft voor makers van reproduceerbare kunstwerken zoals foto’s, boeken en cd’s, nauwelijks wordt nageleefd door de NPO. Volgens de makers hebben vooral de voortdurende bezuinigingen in Hilversum en de komst van platforms als Uitzendinggemist en digitale themakanalen gezorgd voor een oneerlijk onderhandelingsklimaat. Omroepen zouden makers onder druk zetten afstand te doen van de herhaalrechten op hun werk, met de financiële consequenties van dien. Lees verder
Bron
Moet een journalist de naam van zijn bron onthullen als de rechter daarom vraagt? En als hij dat moet en hij weigert het toch, is gijzeling van de betrokken journalist dan een geëigend dwangmiddel? In opdracht van de NVJ maakten Stella Braam en Astrid van Unen onder de noemer Bronbescherming Onder Druk In Nederland onlangs de balans op. Wat weegt zwaarder in Nederland: de persvrijheid of het staatsbelang? Braam en Van Unen interviewden tien betrokkenen: vijf journalisten onder wie hen die het afgelopen jaren gegijzeld werden, drie advocaten, oud-minister Remkes van Binnenlandse Zaken en voorzitter Harm Brouwer van het college van procureurs-generaal ofwel de hoogste functionaris van het OM. Lees verder
Kranten
De Nederlandse Uitgeversbond heeft een dringend beroep op de Tweede Kamer gedaan om de stilzwijgende verlenging van abonnementen niet verder te beperken. Het parlement hoorde woensdag deskundigen en betrokkenen over een initiatiefwetsvoorstel van de PvdA dat consumenten beter moet beschermen tegen de ongewenste verlenging van abonnementen op onder meer tijdschriften, kranten, internetdiensten, televisiekabel of boekenclubs. Lees verder
Magazine
Yoga was vorig jaar een eenmalige special bij Psychologie Magazine, maar wordt nu een kwartaalblad. Het verschijnt als zelfstandige titel vier keer per jaar, aldus hoofdredacteur Ruud Hollander woensdag. Het blad is in het leven geroepen wegens het succes van de special en omdat uit onderzoek is gebleken dat er behoefte aan is. Het eerste nummer verschijnt woensdag 23 mei. Lees verder
Tijdschriften
Tijdschriften zetten lezers aan tot actie. Driekwart van de tijdschriftlezers met een sterke binding met het blad bezoekt wel eens een winkel of internetpagina uit een advertentie in het blad. Ruim 55 procent koopt ook daadwerkelijk iets of probeert een dienst uit. Dat blijkt uit een woensdag gepresenteerd onderzoek van Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond en mediabureau Starcom. Het is voor het eerst dat in Nederland uitgebreid onderzoek is gedaan naar het effect van advertenties op de ‘engaged’ (betrokken) tijdschriftlezers. Aan het onderzoek hebben ruim 2000 mensen meegedaan. Lees verder
AVRO
De AVRO komt in december met een zesdelige serie waarin de zes mooiste Nederlandse liedjes ten gehore worden gebracht. Om die liedjes in de verschillende categorieën te verzamelen, kunnen mensen stemmen via de site hettop10concert.avro.nl. De liedjes zijn gerangschikt in de zes categorieën liefde, afscheid, ouderdom, vrijheid, jeugd en vriendschap. De AVRO wil weten aan welke liedjes het publiek de mooiste herinneringen bewaart. De uitverkoren liedjes worden uiteindelijk in de zes tv-programma’s uitgevoerd. De klassiekers worden uitgevoerd door het Metropole Orkest met Nederlandse artiesten als Lenette van Dongen, Karin Bloemen, Nynke Laverman, Kim-Lian van der Mey, Wende Snijders, Stef Bos en Daniël Lohues. Lees verder
Boer
Een soort Boer Zoekt Vrouw, maar zich dan afspelend in Alaska. Dat is de opzet van het nieuwe RTL5-programma Alaska, dat vanaf komend najaar op de buis komt. Tv-producent Endemol is momenteel op zoek naar Nederlandse vrouwen die zich wel een toekomstig leven in Alaska kunnen voorstellen met „een stoere houthakker”. De Amerikaanse staat Alaska kampt al jaren met een tekort aan vrouwen. In de staat met 650.000 inwoners wonen meer mannen dan vrouwen, en dus zijn er relatief veel mannen single. Vier mannen krijgen via de achtdelige tv-reeks hoop op liefde. Zij kunnen via het programma een Nederlandse vrouw vinden. Lees verder
CNN
CNN wil meer lokaal nieuws brengen door een samenwerkingsverband met de lokale TV nieuwswebsite Internet Broadcasting. CNN hoopt op deze manier meer lokale online advertentie-inkomsten te genereren. Lees verder
Buuren
Dj Armin van Buuren geeft op tweede pinksterdag een uniek concert op de Grote Markt in Groningen. Tijdens zijn optreden op het gratis dancefeest armada@groningen gaat hij een van zijn hits spelen met de klokkenluiders van de Martinitoren. Dat heeft zijn management Armada Events woensdag bekendgemaakt. Lees verder
Slotje
In een videogesprek op Publiek Centraal licht Harm Bruins Slot, voorzitter van de Raad van bestuur van NPO, vandaag uitgebreid zijn aankomend vertrek in 2008 toe. ‘Als ik eerlijk ben is het een heel persoonlijke keuze…’ zegt hij in dat gesprek. Na 30 jaar bestuurlijke eindverantwoordelijkheid in verschillende banen ‘is het mooi geweest’. Over de baan bij de publieke omroep zegt hij: ‘Ik noem het nog steeds de leukste baan die ik ooit gehad heb.’ Hij denkt dat zijn vertrek geen gevolgen hoeft te hebben voor het ingezette beleid. ‘Het is gelukkig geen persoonsgebonden baan en dat is maar goed ook.’ Lees verder
Omroepen
Wat zijn meest robuuste distributiekanalen van televisie in een volledig digitale toekomst? De Nederlandse en Engelse publieke omroep weten het niet. ADSL is het in ieder geval niet, volgens de BBC. Linux settop boxen met p2p-software misschien. Ilse Media proeft aan BitTorrent. In Nederland ging, als eerste land in Europa, in december het analoge televisiesignaal uit de lucht. Huishoudens kunnen enkel nog televisie kijken via een signaal dat op enige wijze digitaal naar de televisie wordt toegestuurd. Lees verder
Max
Voor de presentatie van het eenmalige tv-programma De Nationale Eurometer heeft seniorenomroep MAX Jack van Gelder en Nelleke van der Krogt in de arm genomen. Dat meldde een zegsman van de omroep woensdag. Respectievelijk de NOS en de AVRO hebben toestemming gegeven voor het uitstapje van de presentatoren. De Nationale Eurometer komt op 13 juni (21.30 uur, Ned. 1) op het scherm. In de show onderzoekt MAX de vraag of het leven echt duurder is geworden sinds de komst van de euro. Lees verder
Reclameprijzen
Reclameprijzen voor succesvolle, effectieve commercials zijn er al genoeg. De Slash and Burn Awards zijn er juist voor advertenties die de opdrachtgever afkeurde. Te grof, te leukig, te moeilijk of te plat: er zijn veel redenen waarom een tv-commercial of advertentie door een opdrachtgever wordt afgewezen. Voor alle weggehoonde en niet begrepen reclames worden volgende week de Slash and Burn Awards uitgereikt; een prijs voor de beste afgekeurde voorstellen. „Het is een prijs voor de individuele bedenker”, zegt organisator Jilt Meeder. „We beoordelen niet of de klant het een goed idee vond, maar of het voorstel creatief is.” Lees verder