Het homeshoppingkanaal LiveShop wil graag op zoveel mogelijk tv-aansluitingen te ontvangen zijn. Om die reden zijn ze in gesprek gegaan met Canal Digitaal en hebben ze bij de programmaraden van @Home geprotesteerd tegen het negatieve advies voor een analoge kabelfrequentie. LiveShop zendt via de kabel in de middaguren uit op het kanaal van Tel-Sell en huurt ook zendtijd in bij Net5, RTL5 & Tien.
Lage kijkdichtheid
Over de kijkdichtheid van dit Homeshopping-kanaal kan gesteld worden dat die laag is. Dat komt echter vooral doordat er overdag uitgezonden wordt wanneer er maar weinig kijkers zijn. Toch wil LiveShop daar juist verandering in brengen en ook tot 21.00 uur ’s avonds live gaan uitzenden. De zender komt daarnaast met nieuwe initiatieven zoals het bieden op producten en is er interactie gepland met de ‘rode knop’ oftewel interactieve televisie.
Live Shop hecht aan haar analoge kabeldistributie die in grote delen van de uitzendgebieden (maar niet in Den-Haag en Amsterdam) van de grote kabelmaatschappijen is verkregen. @Home heeft het kanaal echter gegeven. Dat houdt in dat programmaraden nu een andere zender voor dit kabelkanaal mogen adviseren. Daar is door diverse programmaraden in de uitzendgebieden van @Home (o.a. Limburg & Noord-Brabant) al gebruik van gemaakt. Zij adviseren de zender die samenwerkt met Chellomedia niet meer en vervingen die door een advies voor RNN7. @Home plaatste gelijktijdig de zender wel op kanaal 11 in hun digitale zenderlijst.
Programmaraden
Live Shop heeft daarom een brief geschreven aan de programmaraden waarin zij stellen zeker de eerste 2 jaar juist afhankelijk te zijn van de analoge kijkers en dat met de negatieve adviezen en het verwijderen van de zender de werkgelegenheid in gevaar komt.
Live Shop voor ouderen en zieken
Live Shop gooit het erop een belangrijke economische en maatschappelijke rol te vervullen met haar manier van werken en vooral voor ouderen en zieken een gemakkelijke manier biedt om inkopen te doen. De producten worden overigens aangeprezen door diverse bekende presentatoren die al veel ervaring in de tv-wereld hebben zoals Sophia de Boer, Martijn van den Bergh, Dounia Lkoundi en René Kogelman.
Live Shop financieel stabiel
De aandeelhouders Chellomedia en Tel Sell stellen dat het een financieel stabiel kanaal is zolang men althans genoeg klanten kan bereiken. De zender is via Canal Digitaal (behalve in de middaguren via genoemde commerciële zenders) overigens niet te zien. Kees Färber laat namens Canal Digitaal weten dat er contact is geweest met Live-Shop maar dat men het niet eens is geworden over de condities van doorgifte (dit nog los van het feit dat er momenteel geen of nauwelijks transponderruimte is en kijkers er nog nooit naar hebben gevraagd). [JHV/Radio.NL]