Oplage Nederlandse dagbladen gedaald in 2006

De oplage van de betaalde Nederlandse dagbladen is in 2006 gedaald met ruim 2%. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van HOI, het instituut voor Media Auditing. Bij de landelijke kranten vormt Het Financieele Dagblad een uitzondering: de zakenkrant toont een stijging van 4,3% tot 53.533 in de kernoplage, waarin de abonnementen en losse verkoop zitten.

Als de internetabonnementen niet zijn meegeteld, dan is de Volkskrant de grootste verliezer. De krant zag de kernoplage ten opzichte van 2005 met 7,4% dalen tot 252.821 exemplaren.

NRC liet exclusief webeditie een min zien van 5,8% in 2006 en de kernoplage van De Telegraaf daalde met 5,0% tot 644.114. Met dit aantal bleef De Telegraaf de grootste krant van Nederland. De zondageditie van deze krant toonde een geringe afname van 0,65%.

Trouw verloor in 2006 4,6% van de oplage. Bij het AD is vanwege de fusie van een aantal kranten geen goede vergelijking te maken, maar de kernoplage belandde in 2006 op 456.388 exemplaren. Het aantal internetabonnementen van de Volkskrant en NRC Handelsblad liepen wel flink op; bij de Volkskrant met 55% tot 20.773 stuks en bij NRC met 64% tot 6.194 stuks, aldus de HOI-cijfers. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten