Radiosoap AC New York zet door

De stijging van het nieuwe ‘Millenial AC’-station van CBS, Fresh 102.7 (WWFS) in New York City, zet door. Daarmee schijnt de lancering van de nieuwe concurrent van ClearChannel’s Lite FM, dat tegenwoordig New York’s 106.7 wordt genoemd (WLTW), toch echt een succes te zijn. Opvallend is dat Lite FM inzakt van 7.1 naar 6.2% marktaandeel, terwijl Fresh klimt van 2.5 naar 2.7%.

Kijken we naar het verloop van de marktaandelen over een jaar, dan is die trend nog duidelijker: WLTW had een jaar geleden in de winstgevende en zéér gepromote kerstperiode 6.6, nu 6.2%. De voorloper van Fresh (WNEW, dance classics) had 1.8 en Fresh 102.7 had dit jaar 2.7%.
 
Opvallend aan deze ontwikkeling is de tijdspanne waarin het allemaal gebeurd: zelden brengt een nieuw station in de grootste radiomarkt van de states zo snel zo’n verschuiving teweeg. ClearChannel heeft al gereageerd door de naam ‘Lite’ te laten vallen. Verdere stappen van het radioconcern zijn afhankelijk van analyse van de cijfers. Mocht namelijk blijken dat de bij WLTW vertrokken luisteraars met name naar de nieuwe concurrent zijn gezapt, dan heeft het bedrijf een groot probleem. CBS is namelijk van plan om bij gebleken succes van haar nieuwe Fresh-concept het nieuwe format overal in te zetten waar ClearChannel de markt leidt met haar Lite FM-formule. Of die verschuiving ook werkelijk heeft plaatsgevonden blijkt over ongeveer een maand. Dan zijn de ‘indept ratings’ bekend. Wordt wederom vervolgd. [MW/Radio.NL]

Gerelateerde berichten