Het aantal Nederlandse huishoudens dat digitale televisie kijkt, overschrijdt de grens van 2 miljoen huishoudens. Marktonderzoeker Telecom Paper verwacht dat er aan het einde van 2007 2,6 miljoen huishoudens met digitale tv zullen zijn, mede door een marketingoffensief van KPN Mine in het najaar van 2007.
Dat blijkt uit een rapport dat Telecom Paper uit Houten vanochtend publiceerde. Aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar hadden 2,1 miljoen huishoudens televisie via een digitale kabel, digitale ether, satelliet of ADSL. Dat is een stijging van 5,9 procent ten opzichte van de periode ervoor. Een kleine 70 procent van de digitale tv-markt is in handen van de kabelbedrijf, met UPC als marktleider, en 31 procent van het marktaandeel is in handen van Digitenne, ADSL-bedrijven KPN en Tele2 en satellietaanbieders. Lees verder
Pop
SBS6 heeft in een week tijd 5165 aanmeldingen ontvangen voor de tweede serie van So You Wannabe a Popstar. De commerciële zender komt dit najaar met een vervolg op dit programma. Niet langer proberen prominente Nederlanders zich te ontpoppen als zangers/zangeressen, maar is het de beurt aan onbekend talent om door te breken, aldus een SBS-zegsman maandag. Lees verder
Reclame
De ringtone-reclames van Celldorado op internet zijn misleidend en in strijd met de Reclame Code en de Kinder- en Jeugdreclamecode. Dit concludeert de Reclame Code Commissie na een klacht van stichting Mijn Kind Online. Mijn Kind Online krijgt regelmatig verontruste mails van ouders met kinderen die denken een gratis ringtone te downloaden maar vervolgens vastzitten aan een prijzig beltoon-abonnement. Lees verder
JIM
Het huis van het programma Big Brother staat vanaf september niet langer leeg. Het wordt de nieuwe stek van jongerenzender JIM. ‘We gaan niets afbreken’, zegt Michael Dujardin, baas van JIM. ‘We hangen wat gouden platen aan de muur en maken van de overdekte tuin onze studio.’ De verhuizing betekent niet Big Brother nooit meer terugkomt, zeggen ze bij KanaalTwee. Zender JIM verhuist naar het huis van Big Brother om in het vlakbij gelegen gebouw van moederhuis VMMa plaats te maken voor 4FM. Nu die radiozender een zusje van Q-Music wordt, kunnen de twee beter naast elkaar zitten. Lees verder
BBC
Minder online video’s en meer aandacht voor kwaliteit. Dat is wat de interactieve nieuwsbaas van de BBC wil. “Video moet écht iets toevoegen aan de tekst. Heel vaak is dat nog niet het geval.” “Als mensen een nieuwsverhaal lezen waarin staat dat Groot-Brittannië honderd nieuwe tanks koopt voor de oorlog in Afghanistan, en ze vervolgens op een bijbehorende video klikken waarin een verslaggever precies hetzelfde zegt, wekt dat irritatie op. De kijker heeft dan het gevoel zijn tijd verknoeid te hebben,” zegt Pete Clifton. Hij sprak op de conferentie ‘The Future of News’ in Londen. Lees verder
Giel
Bijna een half miljoen kijkers hebben zondagavond gekeken naar de eerste aflevering van de televisietalkshow Giel van Vara-diskjockey Giel Beelen. Vooraf ontstond enige commotie over de show, omdat de gasten er naakt in zouden verschijnen en omdat Beelen zich voor de pilotaflevering liet ‘voeden’ als een gans uit de foie-gras-industrie. Lees verder
Aarde
Live Earth heeft 3,1 miljoen Nederlandse televisiekijkers getrokken. Dat blijkt uit cijfers van Kijk- en Luisteronderzoek van de publieke omroep (NPO). Het gaat om mensen die minstens 5 minuten naar het wereldwijde tv-programma voor het klimaat hebben gekeken. De marathonuitzending van de NOS en BNN op Nederland 3 begon zaterdag om 9.00 uur ’s ochtends en duurde tot zondagochtend 5.00 uur. Tijdens het programma vanuit het Amsterdamse Westerpark waren er schakelingen met de concerten over de hele wereld. Lees verder
Digitaal
Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens kijkt tegenwoordig naar digitale televisie. Voor het eerst is het aantal huishoudens met een digitaal tv-abonnement de 30 procent gepasseerd, zo heeft Telecompaper berekend in een nieuw rapport over de Nederlandse tv-markt. Nederland telt op dit moment ruim zeven miljoen huishoudens met een tv-aansluiting. Van hen heeft bijna vijf miljoen (4,91 miljoen) een analoge tv-aansluiting en 2,12 miljoen een digitale aansluiting, aldus de onderzoekers. Lees verder
Schotel
Huurders die hun schotelantenne opzichtig aan de gevel, hun dakgoot of hun balkon ophangen, kunnen voortaan bij verhuurder Forta rekenen op een boete van vijftig euro per dag. De woningcorporatie uit Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht heeft bij de Dordtse kantonrechter een proefproces gewonnen waardoor ze huurders die in overtreding zijn hard kan terugfluiten. Ook Interstede, dat flatwoningen verhuurt, doet de schotel in de ban en gedoogt niet langer dat huurders hun schotels aan de gevel, balkon of het dak vastklinken en ophangen, terwijl klip en klaar in het huurcontract staat dat dit verboden is. Lees verder