Mart Smeets laat zich de wijn goed smaken. Aan niets valt te merken dat hij ietsje later op de avond rechtstreeks een kleine miljoen televisiekijkers zal onderhouden. Hij haalt herinneringen op aan zijn leermeester Bob Spaak, legt uit hoe mooi het is om een wielrenner half dood boven op een berg te zien aankomen, zegt zich er bewust van te zijn dat hij van een drol een taartje kan maken.
En dat allemaal op zijn dooie gemak; met de achteloze vanzelfsprekendheid van iemand die weet dat hij zijn vak verstaat. Over de presentatie van het aan de Tour de France gekoppelde praatprogramma Avondetappe hoeft niemand zich zorgen te maken. Lees verder
Mol
TV-zender Tien stopt ermee, maar andere onderdelen van Talpa Media blijven bestaan. Talpa Digital, dat aan de wieg stond van onder meer Skoeps, Fuel for Travel en Mundo, wil voortaan een soort ‘investeerder plus’ zijn voor nieuwe crossmedia initiatieven. Emerce sprak met Mark Giesbers, managing director van Talpa Digital. “Wij hebben ons de afgelopen anderhalf jaar gericht op het zelf bedenken van nieuwe concepten,” vertelt Mark Giesbers. “We slaan nu een andere richting in. Wij nemen de rol van zeer nauw betrokken investeerder op ons.” Volgens Giesbers kan Talpa dit doen, juist ómdat het meer dan anderhalf jaar lang zelf ervaring heeft opgedaan met het bedenken en doorontwikkelen van crossmedia initiatieven. “Wij hebben geleerd hoe je van een goed businessplan komt tot iets dat écht werkt en doorontwikkeld kan worden. Het liefst internationaal.” Lees verder
Baantjer
Na twaalf jaar Baantjer was Victor Reinier (44) even klaar met politieseries. Toch was hij snel overgehaald om in Flikken Maastricht weer in de huid van een rechercheur te kruipen. Strak in het pak, bedachtzame blik, een enkele grijze lok en baardje van een paar dagen oud. Rechercheur Floris Wolfs lijkt in niets op de jonge, onstuimige Dick Vledder, het hulpje van De Cock. Toch was het voor acteur Victor Reinier niet vanzelfsprekend om meteen ja te zeggen tegen de hoofdrol naast Angela Schijf in de nieuwe TROS-serie Flikken Maastricht die vanaf september te zien zal zijn. Lees verder
SBS
De achterstand op de concurrentie op internet wordt stukje bij beetje verkleind. SBS in Amsterdam maakt bekend dat ze Jeroen Verbeek (35) per 1 september 2007 benoemt tot directeur Interactieve Media. Verbeek gaat leiding geven aan een nieuw op te zetten divisie van SBS, waarin alle interactieve diensten in Nederland worden gebundeld en geëxploiteerd. “Hij komt dus niet voor iemand in de plaats, maar het is een nieuwe functie. Rik Rensen is verantwoordelijk voor het Cross Media beleid en blijft dit gewoon doen”, aldus de woordvoerder van SBS op de vraag of dit het vertrek van Rensen betekent. Jeroen Verbeek was al binnen SBS werkzaam als Sales Director Spot, verkoop van reclame in de tv-programma’s. Hij vervulde daarvoor verschillende commerciële- en financiële functies bij Sanoma Uitgevers in Hoofddorp. Lees verder
MyFirstTv
Kinderen tussen zes en twaalf jaar maken zelf televisie met de Zapp Mixer. Zapp, de kinderzender van de publieke omroepen, gaat verder waar YouTube eindigt. De presentator is elf jaar. De danseressen zijn drie vriendinnetjes van tien. De studio is de huiskamer en de opnameapparatuur is de webcam op de laptop van mama. YouTube? Nee, Zapp Mixer. Iedereen kan tegenwoordig televisie maken. Niet alleen de professionals in Hilversum en Aalsmeer, maar ook schoolkinderen op een vrije woensdagmiddag. Videowebsite YouTube heeft de belofte van een eigen tv-show heel dichtbij gebracht. Maar die filmpjes blijven over het algemeen beperkt tot internet. Of je moet natuurlijk Justin Timberlake (virtueel) tegen het lijf lopen. Lees verder
Digitenne
KPN gaat de prijs voor digitale televisie, Digitenne, met 30 procent verlagen. KPN hoopt daarmee zijn positie op de Nederlandse televisiemarkt te versterken. Het nieuwe tarief van KPN gaat per 2 augustus gelden voor nieuwe klanten. Mensen die al digitale televisie van KPN hebben aangeschaft gaan per 1 september automatisch het nieuwe maandelijkse tarief van 6,95 euro betalen. Lees verder
NVJ
De beroepsvereniging van journalisten NVJ en vakbond FNV KIEM zullen de Ondernemingskamer van het gerechtshof vragen zich te buigen over het beleid bij PCM Uitgevers zoals dat de afgelopen vier jaar is gevoerd. Deze beslissing heeft de instemming van de Centrale Ondernemingsraad van PCM Uitgevers. NVJ en FNV KIEM hebben dit maandag bekendgemaakt. De vakbonden zien aanleiding om te twijfelen aan de juistheid van het gevoerde beleid. Met deze stap vragen NVJ en FNV KIEM een onafhankelijke partij om een en ander te toetsen. Lees verder
100
Eén tegen 100, het spelprogramma van de Postcode Loterij, is vanaf deze winter te zien op RTL4. Caroline Tensen blijft het programma presenteren. Eén tegen 100 was eerder te zien op Tien. Alle programma’s van de Postcode Loterij die eerder te zien waren bij Tien verhuizen naar RTL Nederland, zo liet Ellen Damsma, managing director van de Nationale Postcode Loterij dinsdag weten. Lees verder
Mobiel
Televisie op een mobiele telefoon moet in Europa een wijdverbreid fenomeen worden. De Europese Commissie wil daarom de Europese markt een standaardsysteem opleggen. Woensdag valt daarover een besluit. Televisie op de mobiel is vooral in de VS en in Zuid-Korea in opkomst. In Zuid-Korea gebruikt al een op de tien mensen met een mobieltje het. In Europa is het alleen mogelijk in Italië, Finland, Frankrijk en Duitsland. Lees verder