Gefronste wenkbrauwen en zorgelijke blikken op het hoofdkantoor van Clear Channel Radio in New York: hun melkkoe WLTW/New York’s 106.7 (voormalig Lite FM) lijkt definitief in een vrije val te zijn gestort. Oorzaak: Fresh 102.7 van concurrent CBS. Afgelopen dinsdag werden de definitieve luistercijfers over het afgelopen kwartaal in de Big Apple bekend en die waren weinig florisant voor de marktleider.
WLTW kelderde naar een historisch dieptepunt, het station haalde een marktaandeel van 5,4%. Nog steeds veel voor de grootste markt van de VS, maar wie de lijn vanaf vorige winter volgt ziet toch een sterk dalende lijn: 7,1 > 6,2 > 5,4.
Het is echt jaren geleden dat WLTW onder de 6% scoorde. Clear Channel heeft enkele maanden geleden geprobeerd de dalende trend te stoppen door het station niet meer met het ‘Lite’-merk te marketen, maar die poging lijkt vooralsnog zonder effect.
Fresh haalt inmiddels 3,1% van de markt, en dat is historisch te noemen, want geen enkel ander New Yorks AC-station wist de afgelopen tien jaar zó direct de hegemonie van WLTW te doorbreken én binnen twee kwartalen zo te klimmen in marktaandeel. Het is ook het hoogste aandeel in tijden voor de frequentie 102.7, dat voorheen door WNEW/Dance Classics werd ingevuld en nauwelijks boven de 2% uit wist te komen. Een ander historisch feit is dat het tweede station van Clear Channel in New York, Z100 (WHTZ), met 4,6% marktaandeel haar grote zus behoorlijk in het vizier krijgt.
Het wordt een heet najaar in New York, want het onlangs herboren oldiesstation WCBS-FM draait tegenwoordig ook muziek uit de jaren ’80 en mengt zich daarmee ook in de strijd om de 30ers-markt. Inderdaad, de doelgroep waar Lite FM het deels ook van moet hebben.
In ieder geval kunnen de flessen champagne bij CBS worden ontkurkt. Het concern kan langzaam gaan kijken naar een uitrol van het nieuw ontwikkelde format Millenial AC, waar Fresh het eerste derivaat van is. Amerika lijkt klaar om afscheid te nemen van Adult Contemporary zoals we dat sinds de jaren ’80 kennen. [MW/Radio.NL]