Headlines uit de krant: vrijdag 24 augustus

De hoeveelheid tijd dat mensen op het internet spenderen, is bijna evenveel als dat ze televisie kijken. De populairste plekken op het internet om de tijd door te brengen zijn websites die zich richten op user-generated content, zoals Digg en YouTube, en netwerksites als MySpace en Facebook. De conclusies komen uit een onderzoek van IBM naar het gedrag van consumenten.

Het onderzoek is onderdeel van een uitgebreider onderzoek van IBM naar de toekomst van adverteren. Het complete onderzoek wordt in het derde kwartaal van dit jaar gepresenteerd. Uit het onderzoek blijkt dat 19 procent van de respondenten per dag zes uur of meer voor zijn plezier over het internet surft. Acht procent spendeert zoveel tijd aan televisiekijken. 66 procent van de respondenten kijkt één tot vier uur televisie en bij websurfen is dit 60 procent. Lees verder

Kees
De woensdag overleden radiomaker Kees Buurman (70) moest midden jaren ’70 alles op alles zetten om zijn latere paradepaardje Met Het Oog Op Morgen op de radio te krijgen. De bedenker van dit programma en shows als Langs de Lijn en Radio Tour de France kletste zich de blaren op zijn tong om het dagelijkse uurtje radio om 23.00 uur (Radio 1) voor elkaar te krijgen. Hilversum geloofde niet in een informatief avondprogramma en geen enkele omroep wilde het uurtje voor middernacht hebben. De toenmalige NOS-chef actualiteiten, sport en bijzondere projecten zette echter door, waarna op 5 januari 1976 de eerste editie van ‘Het Oog’ de lucht in ging. Lees verder

Brink
Sterren, sterretjes en gewone Nederlanders, vooral zij, hebben donderdag in het Amsterdamse theater Carré afscheid genomen van Jos Brink. ‘Jos was gewoon geweldig punt. Hij hoorde bij de huiskamer’, zo verwoordde een Groningse huisvrouw het gevoel van de vele duizenden die in het theater langs de baar liepen waarin Jos Brink, gekleed in rokkostuum, lag opgebaard. Nog één keer Jos, leek het motto te zijn van het defilé ter ere van de vorige week vrijdag op 65-jarige leeftijd overleden volksentertainer. Dat Brink meer was dan een getalenteerde showman bleek enkele uren later bij het kerkgebouw De Duif aan de Prinsengracht, waar zich opnieuw een massa fans had verzameld. Lees verder

Weekbladengroep
De Nederlandse Weekbladen Groep, de NWG, neemt het Maastrichtse weekblad De Ster over. Dat hebben beide partijen donderdag bekendgemaakt. Twee oud-journalisten van de Limburgse kranten richtten het in Maastricht en omgeving gratis huis-aan-huis verspreide nieuwsblad drie jaar geleden op. De Ster is sindsdien uitgegroeid tot een veelgelezen en goed met advertenties gevuld blad, dat bij tijd en wijle met primeurs uitpakte. De NWG verspreidt in vier provincies huis-aan-huisbladen met een oplage van 2 miljoen stuks. Lees verder

UPCtarief
De verkoop van het eigen kabelnet aan UPC heeft in de Rotterdamse regio de afgelopen jaren heel verschillend uitgepakt voor de televisiekijker. Per jaar kunnen abonnees in de ene gemeente tientallen euro’s meer kwijt zijn dan regiogenoten in de andere. Sommige gemeenten hielden UPC aan het contract, andere kozen voor een afkoopsom. Als laatste heeft de gemeente Lansingerland een deal gesloten met UPC voor de kern Berkel en Rodenrijs. Hoewel in 1994 was afgesproken dat de prijs voor het standaardpakket 20 jaar gelijk zou blijven, mag UPC het tarief nu verhogen. Hiervoor krijgt de gemeente 1,85 miljoen euro. Veel meer dan Barendrecht. Die gemeente krijgt sinds eind 2004, toen een punt werd gezet achter de overeenkomst, vijf jaar lang 50.000 euro van UPC. In deze gemeenten betalen alle kijkers nu, net als in Rotterdam, het landelijke tarief van 16,05 euro per maand. Of Rotterdam een afkoopsom heeft gekregen kon de gemeente gisteren niet vertellen. Lees verder

GTST
Joris Putman, bekend van de soap Goede Tijden Slechte Tijden, gaat presenteren. De acteur staat komend seizoen Esther Duller bij in het tv-programma Van Kavel Tot Kasteel, aldus RTL4 woensdag. Putman speelt de rol van Morris Fischer in GTST. Daarnaast won hij Dancing On Ice 2007. In het programma volgen Putman en Duller, die al aan het programma was verbonden als presentatrice, families op weg naar het huis van hun dromen. Lees verder

Kooi
De Gouden Kooi verdwijnt eind dit jaar van de televisie. Dat zegt topman Fons van Westerloo van RTL, dat de omstreden ‘treitershow’ sinds deze week uitzendt na de overname van John de Mols zender Tien. We hebben heel heldere afspraken gemaakt met De Mol. We blijven De Gouden Kooi tot het eind van het jaar uitzenden, zodat hij het format in het buitenland kan verkopen. Want een programma dat van de buis is gehaald, breng je lastig aan de man. Maar aan het eind van het jaar is het afgelopen. We stoppen, tenzij we dan 1,5 miljoen kijkers hebben. Maar dat zie ik niet gebeuren’, aldus Van Westerloo in een interview met de Volkskrant. Lees verder

RTL
RTL komt hoe dan ook naar Vlaanderen. Als het niet lukt om een vinger in de pap te krijgen bij VTM, richt het Luxemburgse mediaconcern desnoods in Vlaanderen een eigen televisiezender op. Dat maakte Philippe Delusinne, de gedelegeerd bestuurder van RTL-TVi duidelijk. RTL-TVi is de Belgische dochter van RTL. De toplui van VTM vrezen de komst van RTL voorlopig niet, schrijven De Tijd en L’Echo vandaag. Lees verder

Gerelateerde berichten